تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

بازار نفت همچنان در تلاطم بسر می برد و عدم اطمینان سرمایه گذاران از مذاکرات امروز یونان و اروپا کماکان بر تمایلات بازار نفت تاثیر گذار است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نفت خام سبک آمریکا هم اکنون در روندی خنثی قرار گرفته و انتظار می رود امروز مابین نرخهای ۵۲٫۱۲ دلار/بشکه (سطح مقاومت) و ۵۰٫۵۷ (سطح حمایت) به این حرکت ادامه دهد.

در خبری که دیروز اعلام شد آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا در هفته گذشته ۷٫۷+ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۲۵٫۶ میلیون بشکه رسید و برای ششمین هفته متوالی به رکورد جدیدی دست یافت که این میزان بالاتر از حد پیش بینی ها و رقم قبلی بود.

این خبر بدلیل آنکه دوباره گمانه زنی ها از مازاد عرضه این کالای استراتژیک در بازار را بیشتر کرد، منجر به کاهش قیمت تا سطح ۴۹٫۸۰ گردید ولی موفق به تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۵۰٫۵۷ نشد و دوباره به نرخهای بالای مقاومت ۵۲٫۱۲ بازگشته است.

امروز بازارهای چین و اکثر بازارهای آسیا تعطیل هستند و بدین جهت حجم نقدینگی در سشن آسیا پایین است. امروز مهمترین توجه بازار به این نکته خواهد بود که اخبار مرتبط با مذاکرات بدهی یونان با اروپا تا چه میزان بر بازارهای جهانی تاثیر خواهد گذاشت.

از نظر تحلیل تکنیکال در صورت شکسته شدن سطح ۴۹٫۸۰ (پایین ترین سطح دیروز) روند نزولی قیمت نفت تایید خواهد شد که در نتیجه با توجه به اینکه کل سهم نفت خام آمریکا در حال حاضر تقریبا به ۴۲۵ میلیون بشکه و کل سهم کوشینگ شمال به ۴۶ میلیون بشکه رسیده است، زمینه برای سقوط قیمت نفت تا نرخ ۴۸٫۰۵ فراهم می شود.

در حرکت صعودی نیز، تنها به شرط بازگشت قیمت به بالای نرخ ۵۲٫۷۰ می تواند ادامه روند صعودی نفت خام سبک آمریکا را به ترتیب تا سطوح ۵۳٫۳۸ و ۵۴٫۶۴ دلار/بشکه نوید بخش باشد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۳۰ دقیقه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت توانسته که گپ خود را در حد فاصله ۵۷٫۰۰ تا ۵۷٫۸۰ دلار/بشکه پر کند و پس از لمس این منطقه مجدد به بالای سطح ۶۰٫۸۲ افزایش یافته است و چنانچه امروز سطح مقاومت ۶۲٫۴۴ شکسته شود باعث تقویت قیمت به سوی سطح ۶۴٫۴۶ می شود.

تمایلات افزایشی نفت برنت دریای شمال نیز در حالی شکل می گیرد که قیمت کاملا در سطوح بالای ۵۹٫۱۹ و ۶۰٫۸۲ قرار گرفته است. بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطوح ۵۷٫۸۰ و ۶۲٫۴۴ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در نمودار زیر همانطور که مشخص است، حرکت نزولی نفت برنت قادر به شکستن محدوده سطح حمایت بین نرخهای ۵۷٫۸۰  نگردیده است و درحالیکه انتظار می رود در کوتاه مدت این محدوده حمایت حفظ شود، حرکت قیمت مابین نرخهای ۵۷٫۸۰ و ۶۲٫۴۴ ادامه خواهد یافت.

براساس آنچه که در نمودار زیر مشخص است مقاومت قیمت بر روی ۶۲٫۴۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد که شکست آن برای خریداران بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برای قرار گرفتن در روند افزایشی، می بایست قیمت بالای سطح ۶۲٫۴۴ باقی بماند و لازم است که این سطح با قدرت شکسته شود.

امروز خبر خاصی در بازار نفت منتشر نمی شود و عمده توجه بازار به نتیجه مذاکرات یونان با اروپا معطوف است و تحولات مربوط به این مذاکرات می تواند بر تمایلات بازار نفت تاثیر گذار باشد. در آستانه این خبر وضعیت عمومی بازار نیز همچنان پرنوسان پیش بینی می شود. در حال حاضر، برای امروز تنها شکسته شدن سطح ۶۲٫۴۴ دلار/بشکه فرصت مناسبی برای خرید (با در نظر گرفتن مدیریت دقیق ریسک) می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت