تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که روز گذشته گفتیم توانسته خود را همچنان در پایین سطح حمایت ۴۹٫۶۱ دلار/بشکه تثبیت کند و تنها امروز مقداری به دلیل رشد آمار فعالیت کارخانه ای چین، موضع انعطاف پذیری بانک فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره و توافق اتحادیه اروپا با طرح اصلاحات پیشنهادی یونان با افزایش روبرو شد اما هنوز با مقاومت های ۴۹٫۶۱ و ۵۰٫۵۷ مواجه است.

هر چند این خبر رشد فعالیت های کارخانه ای چین به معنای تقاضا بالقوه نفت است اما به اعتقاد ما بازار نیازمند تقاضای با ثبات تر و بهتر از چین است که بتواند به تقویت قیمت نفت کمک کند. همانطور که می دانیم چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان پس از ایالات متحده است.

اظهارات دیروز یلن که گفته بود بانک فدرال رزرو در حال آماده سازی افزایش نرخ بهره به صورت “نشست به نشست” است این گمانه زنی ها را در بازار بوجود آورد که ممکن است افزایش نرخ بهره به بعد از ماه ژوئن موکول شود و سخنان دیروز یلن توانست کمی به افزایش قیمت نفت بیانجامد اما هنوز هیچ یک از سطوح مقاومت ۵۰٫۵۷ و سطح حمایت ۴۸٫۶۰ شکسته نشده است.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود امتداد کاهش قیمت به پایین سطح حمایت ۴۹٫۶۱ می تواند منجر به سقوط تا سطح ۴۸٫۰۵ گردد که این سطح پایین ترین نرخ روز ۱۱ فوریه می باشد و برای این امر لازم است که سطح حمایت جزئی ۴۸٫۶۰ با قدرت شکسته شود.

در حرکت صعودی نیز بالاتر از سطح ۴۹٫۶۱، مقاومت مستحکم بر روی سطوح ۵۰٫۳۰ و ۵۰٫۵۷ قرار دارند که تنها به شرط شکسته شدن آن، می تواند استمرار روند صعودی را به سوی سطوح ۵۲٫۱۲ و ۵۳٫۳۸ نوید دهد.

در هر صورت تمایلات بازار و بررسی تحلیل تکنیکال در نمودار پایین نشان می دهد که نفت خام سبک آمریکا برای ادامه حرکت نزولی آماده است و شکسته شدن سطح ۴۸٫۶۰ می تواند هدف ۴۸٫۰۵ دلار/بشکه را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که روز گذشته گفتیم پیش بینی می کنیم که قیمت آن چنانچه بتواند از سطح مقاومت ۶۰٫۸۲ دلار/بشکه عبور کند تا حدود سطح ۶۲٫۴۴ افزایش یابد که دیروز بدان اشاره کردیم.

در نمودار زیر مشخص است حرکت نزولی قیمت در برخورد به خط حمایت رسم شده متوقف شده است و قیمت به بالای سطح ۵۹٫۱۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) رسیده است.

تمدید چهار ماه اتحادیه اروپا برای برنامه کمک مالی به یونان و موافقت اروپا از طرح اصلاحات اقتصادی یونان باعث شد که از نگرانی ها بازار در خصوص خروج یونان از اروپا کاسته شود و هر چند این خبر به نفع نفت است با این حال نگرانی ها در مورد مازاد منابع نفتی همچان قیمت نفت را تحت فشار قرار داده است و تاثیر اخبار مثبت کلان اقتصادی را محدود کرده است.

روز گذشته نیز گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا اعلام کرد که موجودی ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته بدلیل کاهش سطح تولیدات پالایشگاهها به ۸٫۹ میلیون بشکه افزایش یافته که بالاتر از حد پیش بینی ۴ میلیون بشکه بود.

از منظر تحلیل تکنیکال در صورت پایدار ماندن قیمت در بالای سطح مقاومت ۶۰٫۸۲ ، حرکت صعودی به سوی سطح ۶۲٫۴۴ شکل خواهد گرفت.

شروع حرکت کاهشی از نرخ ۶۲٫۹۸ (بالاترین سطح ۱۷ فوریه) امیدوار کننده است اما برای رهایی از هر گونه حرکت افزایشی قیمت به نرخ ۶۴٫۴۶  (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی)، می بایست قیمت نفت برنت تا نرخهای پایین سطح ۵۸٫۰۰ نزول کند.

امروز گزارش خانم یلن، رئیس بانک فدرال ایالات متحده به کمیته خدمات مالی توجه بازار را بار دیگر به سیاستهای پولی آمریکا جلب خواهد کرد و تنها در صورتیکه وی به سیاستگذاری پولی و مخصوصا نرخ بهره اشاره کند، انتظار واکنش بازار و شروع نوسانات را خواهیم داشت. با این حال پیش بینی می کنیم در لحن سخنان خانم یلن تغییری صورت نگیرد و همان حرفهای دیروز را تکرار کند.

برای امروز تنها در صورتیکه قیمت نفت برنت دریای شمال به پایین سطح ۵۸٫۰۰ و ۵۷٫۷۷ (پایین ترین سطح روز ۱۹ فوریه) برسد، خریداران را به حاشیه خواهد برد و باید توجه داشت که خریداران تنها از بالای سطح مقاومت ۶۰٫۸۲ دلار/بشکه وارد بازار خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت