تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز صبح و در آغاز هفته جدید، قیمت جهانی اونس به بالاترین سطح ۲ هفته گذشته افزایش یافت زیرا چین میزان نرخ بهره سپرده بانکی خود را به میزان ۲۵ واحد پایه کاهش داد و از سوی دیگر در بازار هند بسیاری به امید اینکه تعرفه واردات طلا کاهش می‌یابد اما پس از آنکه مشخص شد تعرفه واردات طلا در بودجه سالانه دولت هند در همان تعرفه ۱۰ درصد تثبیت شده است، همین امر معامله گران را که قبلا منتظر خرید بودند وادار به خرید طلا کرد.

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم از آنجایی که تعرفه واردات طلای هند کاهش نیافته ، قیمت‌ اونس طلا افزایش یابد زیرا در حال حاضر قیمت طلا در بازار‌های هند و چین چیزی در حدود ۵ دلار در هر اونس بیشتر از بازار جهانی معامله می شود. به اعتقاد ما در صورتیکه قیمت نفت به ثبات برسد در طی ۳ الی ۶ ماهه آینده احتمال کاهش دوباره ۲۵ واحدی نرخ سپرده بانکهای چین (RRR) وجود دارد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است به دلیل تثبیت قیمت اونس طلا در بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸، خریداران کماکان متمایل به خرید اونس طلا هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی، به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید تلقی می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز اکنون قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح مقاومت ۱۲۱۸ قرار دارد و توانسته است که خود را در بالای این سطح تثبیت کند و در نمودار ساعتی، الگوی سر و شانه وارونه دیده می شود که می تواند قیمت را تا حدود سطح ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) بالا بکشاند که این مشروط به شکست سطح ۱۲۲۳ می باشد.

برای امروز با توجه به اینکه مقاومت ۱۲۱۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۳۰۶ به ۱۱۹۱) شکسته شده است، پیش بینی می کنیم که قیمت در صورتیکه بتواند از سطح ۱۲۲۳ عبور کند به سوی سطح ۱۲۳۵ افزایش یابد. از این رو، ورود به پوزیشن های خرید در نرخهای بالای سطح ۱۲۲۳ (بالاترین سطح روز ۱۹ فوریه) فرصت مناسبی برای خریداران است.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج کاهشی ۱۳۰۶٫۲۰ (بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) به ۱۱۹۰٫۹۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ فوریه) تشکیل شده بود که امروز با قدرت شکسته شد و مقاومت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح ۱۲۳۵ دیده می شود.

حرکت افزایشی اونس طلا همچنان مطابق الگوی سر و شانه وارونه ادامه دارد و هدف ما همانطور که در بالا گفته شد رسیدن قیمت به سطح ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) است اما هدف واقع بینانه قیمت در صورت عبور از سطح مقاومت ۱۲۲۳ را می توان سطح ۱۲۳۵ پیش بینی کرد که موقتا می تواند مانع از افزایش قیمت گردد و پس از رسیدن قیمت به نزدیکی این سطح باعث اصلاح اندک قیمت گردد.

چنانچه امروز قیمت به پایین سطح ۱۲۱۸ برسد الزاما به معنای شکست غلط (False break) سطح مقاومت ۱۲۱۸ نمی باشد و این موضوع نشان می دهد که همچنان احتمال افزایش قیمت اونس طلا پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند افزایشی به سوی سطح ۱۲۳۵ باشد که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۱۰ و تثبیت حداقل ۲ ساعته قیمت پایین این سطح سیگنال فروش به ترتیب به سطوح ۱۲۰۷ و ۱۲۰۳ و ۱۲۰۰ صادر خواهد کرد.

امروز در ایالات متحده، شاخص تولید (ISM) ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار می رود این شاخص با اندکی کاهش از ۵۳٫۵ به ۵۳٫۴ برسد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا