تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در نمودار زیر همانطور که مشخص است بازگشت قیمت به زیر سطح مقاومت ۱۲۱۹ می تواند نشانه تایید شروع حرکت نزولی برای اونس طلا باشد زیرا قیمت هنوز موفق به تثبیت کامل خود در بالای خط فیبوناچی ۵۰ درصدی نشده است. سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱۱۹۸ تشکیل شده بود که امروز شکسته شد و تا سطح ۱۱۹۵ کاهش یافت.

در حرکت کاهشی، تایید نزول قیمت در پایین سطح ۱۱۹۵ می تواند به کاهش بیشتر اونس طلا به ترتیب تا سطوح ۱۱۹۱ و ۱۱۸۶ و ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) گردد.

بسیاری از معامله گران و تحلیل گران تکنیکال تثبیت قیمت پایین سطح ۱۱۹۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و گذر از سطوح ۱۱۹۵ و ۱۱۹۰ را حیاتی و سرنوشت ساز می شناسند که اهمیت بالایی دارد، در حرکت صعودی نیز  سطح ۱۲۱۹ در چارت پایین، سطح ۵۰ درصدی فیبوناچی است که هنوز نتوانست با یک کندل روزانه بالای آن تثبیت شود.

قیمت اونس طلا فعلا در پایین سطح ۱۲۱۹ قرار گرفته است و به نظر می رسد هدف نزولی ۱۱۷۳ که قبلا عرض شد را نشانه گرفته است ولی یک نکته بسیار مهم برای اونس طلا وجود دارد و آن اینکه خریداران چینی در نرخهای پایین ۱۲۰۰ وارد بازار می شوند و  اجازه کاهش بیشتر را نمی دهند.

از این رو همچنان قیمت جهانی اونس طلا در محدوده کف ۱۲۰۰ الی ۱۲۱۹ قرار دارد و همچنان زیر ۱۱۹۵ نرفته زیرا هرچه به این سطح نزدیکتر می شود، خریداران بیشتر می شوند و حتی میزان خرید هندیها و چینی ها افزایش می یابد.

به همین خاطر فعلا قیمت هر چه به ۱۲۰۰ نزدیک می شود خریداران بیشتر شده و هرچه به ۱۲۱۹ نزدیکتر بر میزان فروشندگان افزوده می شود تا اینکه سطح ۱۱۹۵ و ۱۱۹۰ با قدرت شکسته شود روندی کاملاً نزولی را به سوی سطوح ۱۱۸۶ و ۱۱۷۳ به همراه خواهد داشت که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

بنابراین هنوز قیمت در روند خنثی مابین نرخهای ۱۱۹۰ و ۱۲۲۳ قرار دارد اما این احتمال بسیار زیاد وجود دارد که این هفته با اعلام آمار اشتغال آمریکا در روز جمعه شاهد حرکت شدید قیمت و شکسته شدن این حرکت خنثی باشیم.

در تقویم اقتصادی امروز، اخبار چندانی دیده نمی شود با این حال نوسانات اخیر رشد چشمگیر بازار سهام و شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا قابلیت تاثیرگذاری در بازار اونس طلا و تغییر جهت آن را دارند.

اکنون این سوال مطرح است که اگر با اعلام آمارهای مثبت از ایالات متحده، حرکت صعودی ایندکس دلار آمریکا به بالاترین سطوح ۱۱ ساله گذشته شکل بگیرد، چه اتفاقی برای فلزات گرانبها خواهد افتاد؟

پاسخ ساده آنکه، اونس طلا در صورت شکست سطوح حمایت مهم ۱۱۹۵ و ۱۱۹۰ به شدت سقوط کرده و به نرخهای پایین یعنی ۱۱۷۳ بازخواهد گشت. در حرکت صعودی نیز همانطور که گفته شد خریداران اونس طلا تنها به شرط بستن کندل روزانه بالای مقاومت ۱۲۱۹ و شکست سطح ۱۲۲۳ وارد بازار خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا