تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا امروز پیش بینی می کنیم تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۵۰٫۹۷ دلار/بشکه قرار دارد روند حرکت همچنان کاهشی باشد و هدف رسیدن قیمت به سطوح ۴۹٫۳۰ و ۴۸٫۷۳ می باشد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

اما اگر به هر دلیلی سطح مقاومت ۵۰٫۹۷ شکسته شود زمینه را برای افزایش به سوی سطوح ۵۱٫۷۲ و ۵۲٫۶۵ فراهم می آورد که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال و همانطور که در نمودار زیر مشخص است یکی از ویژگی های عجیب و غریب این حرکت آن است که پس از یک افزایش یا سقوط قوی، موج اصلاحی تعجب آوری اتفاق می افتد که برای امروز انتظار چنین جرکتی را به سوی سطوح ۴۹٫۳۰ و ۴۸٫۷۳ داریم.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است افزایش قیمت از سطح ۴۷٫۸۰ (پایین ترین سطح روز ۲۶ فوریه) در قالب یک موج اصلاحی شکل گرفته است که موج دوم یعنی موج b در اطراف سطح ۴۸٫۷۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) از کاهش ۵۴٫۱۵ (بالاترین سطح روز ۱۷ فوریه) مورد حمایت قرار گرفته است و به نظر ما این سطح حمایت امروز دوباره لمس خواهد شد.

طبق نمودار پایین سطح مقاومت قیمت نیز بر روی ۵۰٫۹۷ وجود دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی تشکیل شده است و اگر شکسته شود موجب افزایش به سوی سطح ۵۱٫۷۲ و ۵۲٫۶۵ می شود و همانطور که گفته شد این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی قرار دارند.

بنابراین برای امروز تا زمانیکه قیمت نفت خام سبک آمریکا در زیر نرخ ۵۰٫۹۷ است، حرکت نزولی است و تنها بازگشت به بالای مقاومت ۵۰٫۹۷ دلار/بشکه می تواند روند نزولی را متوقف کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان در روندی خنثی مابین نرخهای ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ دلار/بشکه قرار گرفته است که در این چند روز اخیر بدان اشاره کرده بودیم و در نمودار زیر به وضوح مشخص شده است.

ناتوانی قیمت برای صعود، از فشار بر مقاومت کلیدی ۶۳٫۴۰ کاسته و هم اکنون توجه اصلی، بازگشت و فشار نزولی بر روی سطح حمایت ۵۹٫۱۰ است و شکسته شدن یکی از این سطح می تواند جهت حرکت نزولی را به سوی سطح ۵۳٫۷۹ مشخص کند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴) به ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) و مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی تشکیل شده است و می بایست حتما یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا جهت قیمت مشخص گردد.

بنابراین قیمت در حال حاضر در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از نفت برنت دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند. خریداران نیز تنها با عبور قیمت از سطح ۶۳٫۴۰ با هدف ۶۷٫۷۰ وارد بازار خواهند شد.

اخبار اقتصادی این هفته احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود. به همین خاطر قیمت نفت برنت در منطقه ای مابین ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ دلار/بشکه در حال نوسان است و پس از اخبار این هفته قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد و فعلا قیمت در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برد و اخبار مهم این هفته تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت