تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

چشم انداز حرکت نفت خام سبک آمریکا تغییری نکرده است و احتمالاً روند خنثی بین سطوح ۴۹٫۳۰ و ۵۰٫۹۷ دلار/بشکه ادامه داشته باشد تا امروز یکی از سطوح فوق شکسته شود و جهت قیمت مشخص گردد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این محدوده خنثی بین خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۵۰ درصدی از موج نزولی ۵۴٫۱۵ (بالاترین سطح روز ۱۷ فوریه) به ۴۷٫۸۰ (پایین ترین سطح روز ۲۶ فوریه) تشکیل شده است.

به این نکته توجه نمایید که برای امروز چنانچه حرکت صعودی شروع شود و سطح مقاومت ۵۰٫۹۷ با قدرت شکسته شود، این موضوع نشان دهنده شروع روند صعودی به سوی سطوح ۵۱٫۷۲ و ۵۲٫۶۵ خواهد بود که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی می باشد.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که کاهش قیمت به پایین سطح حمایت ۴۹٫۳۰ بیانگر آن است که حرکت افزایشی قیمت به پایان رسیده و آن وقت باید در انتظار حرکت کاهشی به سوی سطح ۴۷٫۸۰ باشیم.

به احتمال زیاد این روند خنثی قیمت مابین نرخهای فوق تا روز جمعه ادامه خواهد یافت و برای مشخص شدن حرکت نفت خام سبک آمریکا، می بایست روند خنثی فعلی قیمت که مابین نرخهای ۴۹٫۳۰ و ۵۰٫۹۷ است شکسته شود.

فعلا برای امروز چشم انداز کوتاه مدت قیمت نامشخص است زیرا هنوز هیچ یک از سطوح مقاومت ۵۰٫۹۷ و سطح حمایت ۴۹٫۳۰ شکسته نشده است.

لازم به ذکر است که تنها به شرط کاهش قیمت نفت در زیر سطح حمایت ۴۹٫۳۰ می تواند تاییدی بر این روند بوده و هدف ۴۷٫۸۰ دلار/بشکه را نمایان سازد. لازم به ذکر است که امروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار میرود از رقم قبلی ۸٫۴ میلیون بشکه به ۴٫۰۰ میلیون بشکه تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن چشم انداز حرکت روزانه ادامه همین حرکت خنثی بین سطوح ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ دلار است که در نمودار زیر به وضوح مشخص شده است و دلیلی برای تغییر تحلیل آن وجود ندارد.

همانطور که روز گذشته گفتیم، ناتوانی قیمت نفت برنت برای صعود، از فشار بر مقاومت کلیدی ۶۳٫۴۰ کاسته و هم اکنون توجه اصلی، بازگشت و فشار نزولی بر روی سطح حمایت ۵۹٫۱۰ است و شکسته شدن این سطح می تواند جهت حرکت نزولی را به سوی سطح ۵۳٫۷۹ مشخص کند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از کاهش ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴) به ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) و مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی تشکیل شده است و می بایست حتما یکی از سطوح فوق با قدرت شکسته شود تا جهت قیمت مشخص گردد.

بنابراین قیمت در حال حاضر در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از نفت برنت دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند. خریداران نفت برنت نیز تنها با عبور قیمت از سطح ۶۳٫۴۰ با هدف ۶۷٫۷۰ وارد بازار خواهند شد.

اخبار اقتصادی این هفته احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود. به همین خاطر قیمت نفت برنت در منطقه ای کاملا خنثی مابین ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ در حال نوسان است و پس از اخبار این هفته قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد.

فعلا قیمت در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برد و اخبار مهم این هفته تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. یادآوری می شود که شکسته شدن سطح ۵۹٫۱۰ موید آن است که روند اصلاحی که از نرخ ۴۵٫۱۹ آغاز شده بود، تکمیل شده و قیمت نفت برنت دریای شمال بار دیگر به سطوح پایین یعنی نرخ ۵۳٫۷۹ دلار/بشکه بازخواهد گشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت