تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار اونس طلا نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای خبر اشتغال آمریکا است و این خبر مهم می تواند موج قابل توجهی برای اونس طلا ایجاد کند.

امروز اولین جمعه مارس است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) در اولین جمعه هر ماه میلادی اعلام می شود. این خبر همواره یکی از مهمترین اخبار اقتصادی ایالات متحده است و در شرایط فعلی از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است.

اگر بازار کار ایالات متحده از صلابت کافی برخوردار باشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن دارد و بنابراین انتظار تضعیف اونس طلا را داریم اما اگر آمار اشتغال کمتر از حد پیش بینی ها اعلام شود، انتظار تقویت اونس طلا را داریم و برای این ماه بازار انتظار عددی در حدود ۲۴۰۰۰۰ را دارد.

به عبارتی بازار انتظارات خود را نسبت به رقم قبلی ۲۵۷۰۰۰ پایین آورده است و برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی ۵٫۷% به ۵٫۶% و برای آمار میانگین درآمدهای نقدی انتظار داریم از رقم قبلی ۰٫۵% به ۰٫۲% تغییر یابد.

به همین خاطر امروز در آستانه انتشار این خبر قیمت جهانی اونس طلا همچنان در روندی خنثی مابین نرخهای ۱۱۹۴٫۹۰ و ۱۲۱۰ قرار دارد و اگر امروز سطح حمایت ۱۱۹۴٫۹۰ (پایین ترین سطح روز ۳ مارس) شکسته شود و قیمت به زیر سطح ۱۱۹۰ برسد تاییدی در جهت استمرار روند نزولی قیمت به سوی سطح ۱۱۷۳ خواهد بود.

شکست کامل سطح ۱۱۹۴٫۹۰ خود بیانگر شکست مطمئن سطح حمایت ۱۱۹۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از افزایش ۱۱۳۱٫۸۵- پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر ۲۰۱۴ به ۱۳۰۶٫۲۰- بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) می باشد که می تواند هدف نزولی ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را نمایان سازد.

از منظر تحلیل تکنیکال، سایه بالایی بلندی که دیروز در نمودار شمعی روزانه ایجاد شد به معنای آن است که تمایلات بازار کمی محتاط آمیز است و این تغییرات تکنیکالی قیمت بیشتر اشاره به کاهش قیمت دارد تا افزایش.

در حرکت اصلاحی نیز سطح ۱۲۰۴ به عنوان مقاومت اولیه عمل می کند. از این رو برای امروز تا زمانیکه سطوح مقاومت ۱۲۰۴ و ۱۲۰۸ و ۱۲۱۰ پایدار هستند، روند حرکت همچنان کاهشی است و چنانکه قبلا اشاره کردیم، در صورت سقوط قیمت از سطح حمایت ۱۱۹۴٫۹۰، هدف بعدی سقوط تا نرخ ۱۱۷۳ خواهد بود که در نمودار زیر مشخص است.

از این رو برای امروز گزارش اشتغال آمریکا می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد و جهت حرکت آتی قیمت را معین کند. بنابراین در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران در انتظار نوسانات شدید اونس طلا خواهیم ماند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا