تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

اگر بخواهیم از میان ارزهای اصلی یکی را به عنوان ضعیف ترین ارز انتخاب کنیم، قطعا یورو می تواند انتخاب مناسبی باشد. کاهش یورو در برابر ارزهای اصلی مسئله ای است اما سقوط آن در برابر دلار آمریکا به مراتب مهیب تر است.

در حال حاضر یورو به کمترین حد خود در برابر دلار از زمان سال ۲۰۰۳ رسیده است که این مسئله در نوع خود مثال زدنی است و هر روز به رکوردهای نزولی پایین تری سقوط می کند.

بانک مرکزی اروپا (ECB) از روز دوشنبه که خرید ۱٫۱ تریلیون یورو اوراق قرضه اروپا را از طریق چاپ پول آغاز کرده است، یورو همچنان در روند نزولی قرار دارد و این اقدام باعث شده که نرخ بازدهی اوراق قرضه تمامی کشورهای اروپا به رکورد نزولی جدیدی دست یابند و این مسئله منجر به سقوط آزاد یورو در بازارها شده است.

بطوریکه تنها از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا ۱۳% ارزش خود را از دست داده است و تا بدین لحظه بیشترین سقوط فصلی خود را از ابتدای سال میلادی ۲۰۱۵ تا کنون ثبت کرده است که این میزان در تاریخ معاملات یورو بی سابقه بوده است. در سه ماه گذشته زوج ارز EURUSD از سطح ۱٫۲۱ به زیر ۱٫۰۶۰۰ سقوط کرده است که موجی است سخت سهمگین.

امتداد سقوط یورو به زیر سطح ۱٫۰۵۵۰ می تواند راه را برای سقوط بیشتر تا نرخ ۱٫۰۵۰۰ و پس از آن محدوده ۱٫۰۴۱۵ و ۱٫۰۳۳۰ (پایین ترین سطوح سال ۱۹۸۹) هموار کند و هدف نزولی بعدی بر روی سطح ۱٫۰۰۶۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۸۲۲۵ به ۱٫۶۰۳۸) خواهد بود که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از پایین ترین سطح سال ۱۹۸۵ به ۰٫۸۲۲۵ می باشد. لازم به ذکر است که این روزها همه بدنبال بهانه ای برای فروش یورو می گردنند و اینگونه خبر ها فارغ از اهمیت آنها همواره بهانه های خوبی بوده است.

علاوه بر چشم انداز منفی نرخهای بهره اوراق قرضه در اروپا آنچه موجب کاهش شدید یورو در برابر دلار و سایر ارزهای اصلی شده است، تقویت چشمگیر ارزش دلار آمریکا بواسطه فرار سرمایه ها از اروپا به سوی آمریکا به خاطر گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا در اواسط سال جاری نیز می باشد.

جلسه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در ۱۸ مارس است و از آنجا که زمان کمی تا آن روز مانده است بسیاری گمان می برند که فدرال رزرو آمریکا در این جلسه سیگنال افزایش نرخ بهره برای ماه ژوئن صادر خواهد کرد که آقای فیشر(ریس بانک فدرال دالاس) یکی از اعضای FOMC با سخنان خود تلویحا این انتظارات را بیشتر کرد.

هم اکنون افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن یا ماه سپتامبر در ارزش دلار آمریکا لحاظ شده است و اگر نرخ بهره افزایش یابد، دلار با همین شدتی که قوی شده است باز هم قوی خواهد شد.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید شاخص دلار آمریکا (DXY) که تغییرات ارزش دلار آمریکا را در برابر شش شریک تجاری عمده ایالات متحده بررسی می‌کند با قدرت به بالای سطح مقاومت ۹۸٫۳۷ رسیده است و هدف قیمت رسیدن به نرخ ۱۰۰٫۱۲۹ است که این سطح در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا