تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تا زمانی که قیمت زیر نرخ ۱۱۶۶ است، فشار نزولی وجود دارد و چنانکه روز گذشته دیدیم، این فشار دوباره موجب سقوط قیمت به سطح ۱۱۴۷ گردید اما هنوز موفق به شکست کامل این سطح نشده است.

هر چند همچنان فضا برای امتداد حرکت نزولی تا رسیدن قیمت به نرخ ۱۱۳۱٫۸۵ وجود دارد اما شروع حرکت نزولی به هدف ۱۱۳۱٫۸۵ تنها در صورت تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۱۴۷٫۱۰ (پایین ترین سطح روز ۱۱ مارس) ممکن خواهد بود.

در غیر این صورت قیمت هم اکنون در روندی خنثی مابین نرخهای قرار گرفته و انتظار می رود فعلا مابین نرخهای ۱۱۴۷ (سطح حمایت) و ۱۱۷۳(سطح مقاومت) به این حرکت ادامه دهد.

شروع حرکت صعودی به سطح مقاومت ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) نیز تنها در صورت تثبیت قیمت در بالای مقاومت ۱۱۶۶ ممکن خواهد بود.

امروز به غیر از آمار قیمت تولید کنندگان (PPI) و تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا و با توجه به نبود شاخص اقتصادی مهم سرنوشت بازار اونس طلا را وضعیت بورسهای بین المللی، شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا و ادامه ی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در روز ۱۸ مارس روشن می کند.

شاخص قیمت تولید کنندگان آمریکا (PPI) از خانواده شاخصهای تورم است و بالاتر اعلام شدن آن چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا را گرم تر خواهد کرد چرا که هنگام افزایش تورم فدرال رزرو قدرت زیادی برای افزایش نرخ بهره خواهد داشت.

از این رو اگر آمار تولید کنندگان آمریکا افزایش یابد و بالاتر از حد پیش بینی ها (۰٫۲%+) اعلام شود، انتظارات افزایش نرخ بهره بالاتر خواهد رفت و اونس طلا تضعیف خواهد شد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تورم همچنان اولویت اول ایالات متحده است و هر چند یکی دو ماهی هست که شاخصهای تورم پایین اعلام می شوند اما طبق اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا روند کلی آن رو به بالا است.

امروز همچنین مشخص شد دارایی های طلا در هولدینگ اسپایدر (SPDR) با ۰٫۲۸%- کاهش به ۷۵۰٫۹۵ تن رسیده است که کمترین سطح خود از اواخر ماه ژانویه به این سو می باشد که تمایلات نزولی سرمایه گذاران را نسبت به اونس طلا نشان می دهد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است تمایلات نزولی در حالی شکل می گیرد که قیمت در سطوح پایین مقاومت های ۱۱۶۶ و ۱۱۷۳ قرار گرفته است و با تقویت این گمانه که ممکن است بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه ژوئن سیکل افزایش نرخ بهره را شروع نماید، دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای اصلی به شدت تقویت شده است و اونس طلا به کمترین سطوح ۳٫۵ ماهه گذشته پایین آمده است.

بنابراین به جز نوسانات و حرکات اصلاحی روزانه به باور ما در کوتاه و میان مدت احتمال تضعیف اونس طلا به سوی سطح ۱۱۳۱ وجود دارد مخصوصا اگر سطح ۱۱۴۷ شکسته شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا