تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

تغییر خاصی در روند حرکت اونس طلا فعلا دیده نمی شود و قیمت همچنان مابین نرخهای ۱۳۷۱ و ۱۳۹۵ در نوسان است. دیروز قیمت تا نزدیکی سطح ۱۳۷۱ پیش رفت که تعطیلی این چند روزه بازار چین نیز مزید بر علت بود و بدین ترتیب اونس طلا با استفاده از غیبت خریداران طلا دیروز تا سطح ۱۳۷۱ پایین آمد اما روز گذشته در سشن آمریکا به رغم حرکت اصلاحی تا سطح ۱۳۹۵ همچنان حرکت در روندی خنثی باقی است.

اگر امروز حرکت صعودی قادر به تثبیت قیمت در بالای سطح ۱۳۹۶ باشد، مقاومت های بعدی به ترتیب بر روی نرخهای ۱۴۰۲ و پس از آن ۱۴۱۰ است که احتمال دسترسی به این منطقه را نباید دست کم گرفت مخصوصا که دیروز سطح حمایت در منطقه ۱۳۷۱ قرار گرفت و امروز نیز معامله گران چینی بعد از سه روز تعطیلات به بازار بازگشته اند . بنابراین برای امروز در صورتیکه حرکت صعودی به بالای ۱۳۹۶ ادامه یابد، می توان به انتظار صعود به سوی نقاط فیب ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی بود که در نمودار زیر مشخص است

در حرکت نزولی نیز تنها در صورت بسته شدن قیمت در پایین سطح ۱۳۸۴  مجدد فرصت مناسب برای ورود به پوزیشن فروش ایجاد می شود و در این صورت، هدف بعدی رسیدن به نرخهای ۱۳۷۱ و ۱۳۶۷ خواهد بود اما فعلا این حرکت نزولی در نزدیکی سطح حمایت ۱۳۷۱ ( فیب ۶۱٫۸ درصدی از ۱۳۳۸ به ۱۴۲۳) متوقف شده است  و همانطور که قبلا نیز گفتیم می بایست این سطح شکسته شود تا بار دیگر در مسیر نزولی قرار گیرد

در هر صورت با توجه به سقوط بازارهای سهام بین الملل و کاهش شاخص ایندکس دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته ، برای امروز در صورت تثبیت قیمت اونس طلا در بالای نرخ ۱۳۹۶  امکان اصلاح و بازگشت جزئی  تا منطقه ۱۴۰۲ و ۱۴۱۰ نیز وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است که از نوسانات اخیر اونس طلا تنها این موضوع را می توان نتیجه گرفت که بازار همچنان در تردید است و نسبت به آینده نرخ بهره بانکی ایالات متحده و موضوع توسعه یا توقف برنامه خرید اوراق قرضه با پشتوانه رهنی (۸۵ میلیارد دلار در ماه ) چندان مطمئن نیست.

این سوالی است که هفته آینده پاسخ آن مشخص خواهد شد و بانک فدرال در نشست شورای سیاستگذاری و تعیین نرخ بهره بانکی (FOMC) چشم انداز آینده را تعیین خواهد نمود که تاثیر بسیار زیادی بر روی اونس طلا خواهد داشت.

بنابراین هفته آینده بیانیه بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه ( ۱۹ ژوئن )  در بازار منتشر خواهد شد، می تواند واقعیت حرکت اصلی قیمت جهانی اونس طلا را معین کند.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا