تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت اونس طلا هم اکنون در روندی خنثی قرار گرفته و انتظار می رود تا خبر فردا شب مابین نرخهای ۱۱۴۷ (سطح حمایت) و ۱۱۶۳ (سطح مقاومت) به این حرکت ادامه دهد.

از ابتدای هفته شاهد موج چندانی در بازار نبودیم که علت اصلی این مسئله انتظار برای جلسه مهم فردا شب بانک مرکزی آمریکا است و برای بازار بسیار مهم است. اگرچه انتظار تغییر خاصی در نرخ بهره را نداریم اما مطابق معمول کنفرانس مطبوعاتی یلن رئیس این نهاد بعد از اعلام نرخ بهره از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است.

این محدوده خنثی همانطور که در نمودار زیر مشخص است بین خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۱۴۷ (پایین ترین سطح ۱۱ مارس) تشکیل شده است. موج (۴) اکنون به نظر می رسد که تکمیل شده است و پس از آن باید منتظر فرود قیمت در موج (۵) باشیم.

با توجه به تمایلات نزولی اونس طلا می بایست حرکت کاهشی را با دقت تحت نظر داشت زیرا ممکن است حرکت اصلاحی در موج (۴) در نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۶۳ متوقف شده باشد و موج (۵) حرکت نزولی برای فرود قیمت برای شکست سطح ۱۱۴۷ آغاز گردد.

تقویت شدید ایندکس دلار آمریکا عاملی است که دلیل اصلی کاهش قیمت اونس طلا می باشد و به نظر می رسد که همچنان محرک خوبی برای ادامه این روند باشد و انتظار کاهش قیمت به زیر سطح ۱۱۴۷ و حتی ۱۱۳۱ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر ۲۰۱۴) امر چندان غیر معقولی نیست.

از این رو در حال حاضر، قیمت اونس طلا مابین سطوح ۱۱۴۷ و ۱۱۶۳ در روندی خنثی قرار دارد، تا زمانیکه یکی از این سطوح شکسته شود و جهت قیمت مشخص گردد. اونس طلا اگرچه گاه و بیگاه سر از آب بیرون می آورد و نفسی می کشد اما همچنان در منطقه منفی است و فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند قرار داریم.

همانطور که اشاره کردیم بیانیه جلسه بانک مرکزی آمریکا فردا شب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و در یادداشتی که فردا خواهیم داشت نگاهی به این جلسه خواهیم داشت.

برای امروز اما انتظار خبر مهمی را نداریم و آمار مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی تنها اخبار قابل ملاحظه امروز می باشند و در طول هفته نیز بجز جلسه FOMC در روز چهارشنبه خبر مهم دیگری که بتواند محرک بازار باشد نداریم و تثبیت قیمت زیر سطح ۱۱۴۷ موجب استمرار حرکت نزولی تا سطوح ۱۱۳۱ و ۱۱۲۵ خواهد شد.

از این رو خبر فردا که منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، بیانیه بانک مرکزی آمریکا و کنفرانس خبری یلن توجه خاص بازار جهانی اونس طلا را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا