تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز روز سرنوشت سازی برای بازار اونس طلا خواهد بود. جلسه FOMC امشب تشکیل خواهد شد و سرنوشت نرخ بهره ایالات متحده مشخص خواهد شد. در حال حاضر نرخ بهره آمریکا نزدیک به صفر است و برای این جلسه انتظار تغییری در نرخ بهره نداریم اما اکثریت اقتصاد دانان برای ماه ژوئن انتظار ۰٫۲۵ واحد افزایش را دارند.

البته در این میان هستند کسانی که اعتقاد به افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر دارند اما درصد ناچیزی از اقتصاددانان را تشکیل می دهند و در واقع اکثریت دوم کسانی هستند که اعتقاد به ۰٫۲۵ واحد افزایش در ماه ژوئن دارند و به عبارتی گمانه زنیها بین ماه ژوئن یا سپتامبر است.

همانطور که می دانیم تصمیمات بانک مرکزی آمریکا همواره از محرکهای اصلی بازار اونس طلا محسوب می شود و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد.

امشب بیانیه بانک مرکزی آمریکا راس ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود که این رویداد بالواقع رویداد مهم این هفته محسوب می شود.

با توجه به گزارش امشب اگر در میان رای دهندگان مقامات بانک مرکزی آمریکا باشند کسانی که به افزایش نرخ بهره رای داده باشند و در بیانیه منتشره نیز لغت “صبر” (patient) در خصوص افزایش نرخ بهره حذف شود و تغییر اساسی در موضع قبلی ایجاد شود، نظریه بازار دال بر افزایش نرخ بهره در اواسط سال جاری تایید خواهد شد.

این چرخشی آشکار در سیاست بانک فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره است که در صورت تحقق از سال ۲۰۰۶ به این سو بی سابقه خواهد بود و اونس طلا مجددا تحت فشار قرار خواهد گرفت. از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نزدیک صفر نگاه داشته شده است و در مجموع از سال ۲۰۰۶ تا کنون نرخ بهره افزایش نیافته است.

در چنین اوضاعی افزایش نرخ بهره آمریکا امری لازم الاجرا می نماید و بالطبع در کوتاه مدت و میان مدت اوضاع اونس طلا همچنان کاهشی خواهد بود. در نمودار اونس طلا همچنان قیمت در زیر سطح ۱۱۵۵ در نوسان است و بازار به انتظار اعلام تصمیمات امشب FOMC است.

نکته جالب توجهی که می توان بر روی نمودار به آن اشاره نمود آنکه، قیمت در زیر سطح ۱۱۴۷ قرار گرفته و این بدان معنی است که فروشندگان برتری بیشتری دارند و برای امروز چنانچه سطح ۱۱۴۱ شکسته شود احتمال تشکیل حرکت نزولی و سقوط قیمت به زیر سطح ۱۱۳۱ (پایین ترین سطح روز ۷ نوامبر ۲۰۱۴) بیشتر خواهد شد.

این در حالی است که چنانچه حرکت اصلاحی تشکیل شود، سطوح مقاومت قیمت نرخهای ۱۱۶۰ و در ادامه ۱۱۶۳ و ۱۱۶۶ خواهند بود و تنها به شرط شکست سطح مقاومت ۱۱۶۶ کمی به اصلاح قیمت کمک خواهد کرد.

بنابراین امروز سرانجام کمیته سیاستگذاری پولی (FOMC) وضعیت نرخ بهره را مشخص خواهد کرد و از آنجاییکه بیانیه و سخنرانی یلن با نوسانات بازار همراه خواهد بود، از این رو، معامله گران می بایست در گرفتن پوزیشن های بزرگ تا پیش از اعلام این خبر، احتیاط بیشتری به خرج دهند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا