تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا سرانجام هدف ۴۲٫۱۳ دلار/بشکه را لمس کرد و این سطح کاملاً شکسته شد و اکنون، هدف بعدی کاهش تا نرخهای ۴۰٫۶۰ و ۳۹٫۴۰ است.

بدین دلیل حرکت قیمت کاملاً نزولی است، خصوصاً تثبیت قیمت در زیر سطح ۴۳٫۸۴ روندی کاملاً نزولی را به سطح ۲۷٫۰۷ به همراه خواهد داشت که این هدف در موج نزولی بزرگ C در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده قابل دسترس خواهد بود که در نمودار زیر مشخص شده است.

از دیگر دلایل اصلی کاهش قیمت نفت در طی ۲۴ ساعته گذشته می توان به رشد موجودی ذخایر نفت آمریکا برای دهمین هفته متوالی اشاره کرد که موجودی ذخایر آن به رکورد جدیدی دست یافت که این موضوع به ادامه نگرانی ها فعالان بازار از عرضه زیاد نفت در بازارها جهانی دامن زده است.

کاهش اخیر قیمت نفت پس از آن صورت گرفت که گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا اعلام نمود که در هفته منتهی به ۱۳ مارس موجودی ذخایر نفت آن با ۱۰٫۵ میلیون بشکه افزایش به ۴۵۰ میلیون بشکه رسیده است این درحالی است که انتظار میرفت ۳٫۸ میلیون بشکه افزایش یابد.

امروز نیز موجودی ذخایر نفتی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود و انتظار میرود از رقم قبلی ۴٫۵ میلیون بشکه به ۴٫۰۰ میلیون بشکه تغییر یابد. همچنین معامله گران نفت امروز به نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران توجه دارند که چشم انداز روشنی از سیاست های پولی و نرخ بهره مشخص خواهد کرد.

در هر صورت روند فعلی نفت خام سبک آمریکا نشان دهنده شتاب حرکت در امتداد حرکت کاهشی است و روند کاهشی فعلی به پتانسیل و مومنتوم برای استمرار حرکت کاهشی اشاره دارد و هدف کوتاه مدت ما کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا نرخهای ۴۰٫۶۰ و ۳۹٫۴۰ دلار/بشکه است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال حرکت قیمت از ابتدای هفته در روندی نزولی ادامه داشته است و تا کنون علاوه بر شکسته شدن سطح ۵۳٫۷۹ قیمت در تلاش برای شکست سطح ۵۲٫۴۳ (خط فیبوناچی ۲۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی از ۶۱٫۵۷) است.

همچنان هدف قیمت ادامه حرکت نزولی تا سطوح پایین است و روندی نزولی که از نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۴۰ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) آغاز شده است، همچنان ادامه دارد.

تاکنون قیمت نفت برنت دریای شمال به زیر سطح ۵۳٫۷۹ رسیده و با توجه به تحکیم حرکت انتظار می رود شاهد استمرار حرکت نزولی تا نرخهای پایین یعنی سطح ۵۰٫۵۱ باشیم.

از این رو معامله گران همچنان چشم به سطح حمایت ۵۰٫۵۱ دوخته اند و در صورت شکسته شدن این سطح، هدف بعدی رسیدن قیمت به نرخ ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) خواهد بود.

از این برای امروز این سطح حمایت ۵۰٫۵۱ تعیین کننده وضعیت نفت برنت در آینده نزدیک خواهد بود و در صورت کاهش و  تثبیت قیمت در پایین این سطح آغازگر یک روند نزولی جدید است. بنابراین در روند نزولی، سطح ۵۰٫۵۱ سطح حمایت کلیدی است و شکسته شدن این سطح شروع روندی نزولی نفت برنت دریای شمال را به سطح ۴۵٫۱۹ دلار/بشکه نوید خواهد داد که در نمودار زیر مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت