خبر فوری: تحلیل قیمت جهانی اونس طلا پس از بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC)

انتشار بیانیه ملایم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران موجب افزایش اونس طلا گردید و قیمت پس از اعلام این خبر و چشم انداز محتاطانه بانک مرکزی آمریکا نسبت به رشد اقتصادی بیشترین رشد روزانه خود را از ماه ژانویه به این سو تجربه کرد و توانست با قدرت از سطح مقاومت ۱۱۶۰ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۱۷۳ افزایش یابد.

در چند دقیقه اول این خبر اونس طلا سریعا به بالای سطح ۱۱۶۰ تقویت شد که در واقع عکس العمل طبیعی بازار بود و پس از آنکه فرشندگان اونس طلا از بازی کنار کشیدند قیمت در اواخر سشن آمریکا کاملا در بالای سطح ۱۱۶۶ تثبیت شد.

بانک مرکزی آمریکا صراحتا اعلام کرد که افزایش نرخ بهره در نشست ماه آوریل بعید است و هر گونه تغییر در سیاست هدایت بازار (forward guidance)  به معنای زمان افزایش نرخ بهره نیست. Fed Fund Rate در واقع همان نرخ بهره ای است که در تمامی تحلیلها و بحث ها از آن به عنوان نرخ بهره یاد می شود.

مسئله ای که به تقویت اونس طلا و کاهش دلار کمک کرد بیانیه ای بود که به همراه اعلام نرخ بهره منتشر شد. این بیانیه بسیار ملایم تر (Dove) از بیانیه جلسه اخیر FOMC بود و ظاهرا تبعات تقویت اخیر دلار آمریکا در تغییر نگرش مقامات فدرال رزرو بی تاثیر نبوده است، زیرا در بخشی از بیانیه اشاره به کاهش فعالیتهای اقتصادی شد و صراحتا اعلام نمود که میزان رشد اقتصادی قدری تعدیل شده است که برخلاف پیش بینی قبلی در ماه دسامبر بود که گفته بود فعالیتهای رشد اقتصادی به سرعت در حال گسترش است.

بانک مرکزی آمریکا انتظارات بازار را از سرعت افزایش نرخ بهره پایین آورد که این خود سیگنال روشنی است مبنی بر آنکه بانک فدرال با توجه به آنکه از نظر این نهاد شتاب رشد اقتصادی قدری تعدیل شده است هیچ عجله ی برای افزایش نرخ بهره ندارد. از این رو لحن نا امیدانه فدرال رزرو علی الخصوص هنگامی که با بیانیه پیشین مقایسه می شود غیر قابل انکار است.

بانک فدرال رزرو آمریکا حتی پیش بینی خود از شاخص تولیدات ناخالص داخلی آمریکا و تورم را کاهش داد و چند پله گمانه زنی ها از احتمال افزایش نرخ بهره که قبلا در سال جاری انتظار داشت را پایین آورد و مشخص گردید که تصمیم مقامات فدرال رزرو در خصوص بیانیه امشب به اتفاق آرا بوده است.

معیار نرخ بهره وجوه فدرال یا همان نرخ اصلی اعطای وام شبانه توسط بانک مرکزی آمریکا نشان از افزایش نرخ بهره به ۰٫۶۲۵% تا پایان سال ۲۰۱۵ دارد که بسیار پایین تر از پیش بینی قبلی در ماه دسامبر (۱٫۱۲۵%) است. به همین خاطر انتظارات در مورد افزایش نرخ بهره بانکی در ماه ژوئن تعدیل شد و تاثیر شدیدی بر بازار گذاشت و دلار به میزان قابل توجهی در برابر ارزهای اصلی تضعیف شد.

بنابراین، شاید بتوان گفت، بانک فدرال رزرو تا ماه سپتامبر عکس العملی برای افزایش نرخ بهره نشان ندهد که همین منجر به کاهش شدید ارزش دلار آمریکا در بازارها شد و شاخصهای سهام صعود کردند و قیمت نفت نیز به میزان ۵ درصد افزایش یافت.

این در حالی است که نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله آمریکا برای اولین بار از روز ۲ مارس به زیر سطح ۲٫۰۰% کاهش یافت که این موضوع موجب حرکت سریع و نزولی دلار آمریکا گردید.

از تحولات واکنش ابتدایی بازار و اخبار منتشر شده می توان نتیجه گرفت، هر چند امشب یورو بدلیل کاهش ارزش دلار آمریکا تنها به مدت فقط ۳ ثانیه توانست بالای سطح ۱٫۱۰۳۰ معامله شود و سطح ۱٫۱۰۶۲ لمس کند اما برگشت سریع به روند نزولی خود و بسته شدن قیمت در زیر سطح ۱٫۰۸۷۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۰۵۸۰ به ۱٫۱۰۶۲) نشان از پایداری حرکت نزولی یورو دارد.

از این رو حرکت نزولی یورو در برابر ارزهای همتای خود ادامه خواهد یافت و حال اگر در این روند نزولی گاهاً با انتشار اخبار منفی دلار آمریکا، توقف و حرکت اصلاحی صورت گیرد، اما هنوز با توجه به امیدواری بازار از یک یا دو پله افزایش نرخ بهره آمریکا در سال جاری، حرکت نزولی یورو در میان مدت پایدار خواهد ماند و فعلا در کوتاه مدت و میان مدت سطح ۱٫۱۰۷۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی اصلاحی از ۱٫۱۴۵۰ به ۱٫۰۴۵۷) مقاومت مستحکمی برای یورو در مقابل دلار آمریکا محسوب می شود.

در قیمت جهانی اونس طلا نیز همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطح مقاومت اولیه همچنان بر روی نرخ ۱۱۷۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) قرار دارد و برغم افزایش امشب اما هنوز نتوانسته خود را کاملا بالای این سطح تثبیت کند و در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید تنها از نرخهای بالای مقاومت ۱۱۷۳ با تارگتهای ۱۱۸۲ و ۱۱۹۸ وارد عمل خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

 اونس طلا