تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

شب گذشته پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا تا آستانه سطح ۱۱۷۳ تقویت شد. دیشب و در پایان نشست دو روزه بانک فدرال ایالات متحده، کمیته سیاستگذاری پولی (FOMC) اعلام نمود که عجله ی برای افزایش نرخ بهره ندارد که در نتیجه این اقدام اونس طلا به نرخهای بالای ۲ هفته گذشته صعود کرد اما قدرت ماندن در بالای سطح مقاومت ۱۱۷۳ را نداشت و تا حدود سطح ۱۱۶۴ نزول کرد.

امروز در بازار آسیا با وجود لمس سطح ۱۱۷۸ ولی همچنان با مقاومت ۱۱۷۳ مواجه است و هنوز با قدرت کامل نتوانسته که حداقل ۲ ساعت بالای این سطح تثبیت شود. این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از حرکت اصلاحی ۱۱۳۱ به ۱۳۰۶ قرار دارد.

شب گذشته بانک مرکزی آمریکا (FOMC) چنانچه قویاً انتظار می رفت، به اتفاق آرا رای به تثبیت و عدم تغییر نرخ بهره در نزدیکی صفر درصد داد و انتشار بیانیه آن قدرت اثر گذاری قابل توجهی بر بازار را داشت و در صورتیکه قیمت بتواند بالای سطح مقاومت ۱۱۷۳ تثبیت شود واکنشهایی نشان خواهد داد.

بانک فدرال رزرو آمریکا در بیانیه ای که به همراه نرخ بهره منتشر نمود، اعلام کرد که پیش بینی خود از رشد اقتصادی و تورم را کاهش داده است و به این موضوع اشاره نمود که تقویت اخیر ارزش دلار آمریکا رشد فعالیتهای اقتصادی را قدری تعدیل کرده است. این مسائل باعث شده تا احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا از ۵۰ در صد به حدود ۲۵ درصد کاهش یابد که خبر خوشایندی برای اونس طلا محسوب می شود.

معاملات آتی نرخ بهره، که مشخص کننده انتظار بازار از میزان نرخ بهره بانک فدرال هستند، نشان می دهند که بانک فدرال در نشست ماه ژوئن، به احتمال ۷۵% تغییری در میزان نرخ بهره فعلی اعمال نخواهد کرد. معاملات کوتاه مدت نرخ بهره – که نشان دهنده انتظار بازار از میزان آتی نرخ بهره بانک فدرال است- هم اکنون احتمال زیاد افزایش نرخ بهره را در ماه سپتامبر یا اکتبر نشان می دهند.

لازم به ذکر است که میزان نرخ بهره بانک فدرال در سال ۲۰۰۶ بدنبال رشد فزاینده مسکن و اقتصاد این کشور با ۲۵ واحد پایه افزایش به سقف ۵٫۲۵% رسید و بعد از آن به خاطر آغاز بحران مالی و رکورد اقتصادی از ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ تا کنون در نزدیکی صفر درصد ثابت باقی مانده است.

در حرکت صعودی تنها شکست قیمت در بالای نرخ ۱۱۷۵ زمانی تایید بیشتری خواهد یافت که قیمت به بالای سطح ۱۱۷۸ برسد و در این شرایط قیمت می تواند به سطوح ۱۱۸۳ و ۱۱۸۵ برسد.

برای تغییر حرکت صعودی نیز می بایست قیمت به زیر نرخ ۱۱۶۴ سقوط کند و سطح حمایت مهم بر روی نرخ ۱۱۶۰ تشکیل شده است که فروشندگان تنها با شکسته شدن سطح ۱۱۶۰ وارد معامله خواهند شد.

واقعیت اینست که اونس طلا به مقاومتهای مهمی برخورد کرده است و ممکن است ملاحضات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شوند. در ایالات متحده، امروز تعداد مدعیان اولیه بیکاری هفته، شاخص وضعیت تولید بانک فدرال فیلادلفیا و شاخصهای پیشروی اقتصادی منتشر خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا