تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

در طی ۲۴ ساعته گذشته به دلیل انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا و کاهش ارزش دلار آمریکا، قیمت نفت خام سبک آمریکا تقویت شد و بخشی از سقوط پیشین خود را جبران نمود و دشب توانست از سطح ۴۲٫۰۰ به ۴۶٫۷۰ دلار/بشکه افزایش یابد.

ملاحظات تکنیکی نیز عامل دیگری برای اصلاح نفت بوده است زیرا به نظر می رسد از نظر بررسی امواج الیوت ویو موج نزولی c به پایان رسیده است و حرکت سریع افزایشی قیمت صرفا در واکنش به بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا و برخورد قیمت به سطح حمایت ۴۲٫۱۳ بوده است.

با این حال همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت نتوانست خود را به بالای سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) برساند و در صورت شروع حرکت صعودی، تنها بازگشت قیمت به بالای نرخ ۴۶٫۹۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی) می تواند هدف ۴۷٫۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را نمایان سازد.

در صورت شکسته شدن این سطح مقاومت ۴۷٫۵۵ هدف بعدی رسیدن به نرخ ۴۸٫۴۸ خواهد بود اما سناریوی افزایشی هنوز محقق نشده است و در حرکت نزولی بازگشت قیمت به زیر سطح ۴۵٫۱۲ و ۴۴٫۹۱ می تواند موجب کاهش قیمت به سطح ۴۴٫۵۵ و ۴۳٫۶۲ گردد و تنها شکسته شدن سطح ۴۳٫۶۲ (خط فیبووناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) راه را برای کاهش دوباره تا سطح ۴۲٫۱۳ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) هموار می کند.

از این رو توصیه می شود که معامله گران دقت لازم را به عمل آورند زیرا همانطور که در نمودار زیر مشخص است چنانچه قیمت موفق به شکست سطح مقاومت ۴۶٫۹۱ نشود، امکان بازگشت حرکت کاهشی وجود دارد.

جدای از رفتار دیروز و تقویت نفت خام سبک آمریکا نباید فراموش کرد که قیمت نفت همچنان تحت فشار قرار دارد و نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند و نمودار یک ساعته به روشنی نشان می دهد با پایان حرکت اصلاحی در حوالی سطح مقاومت ۴۶٫۰۵ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) احتمال شروع ریزش جدید قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی نرخهای ۴۵٫۱۲ و ۴۴٫۵۵ دلار/بشکه وجود دارد که در نمودار زیر مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال کاملا در نمودار زیر مشخص است که حرکت اصلاحی آغاز شده از سطح ۵۲٫۵۵ دلار/بشکه و صعود تا سطح ۵۶٫۸۱ (بالاترین سطح دیروز) مشخص می سازد که این حرکت دیشب صرفاً یک حرکت اصلاحی پس از نزدیک شدن قیمت به سطح حمایت ۵۲٫۴۳ بوده است.

در هر حال از امروز دوباره قیمت نفت برنت پس از لمس سطح مقاومت ۵۶٫۷۵ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) همچنان تحت فشارهای نزولی است و دیشب تنها اعلام بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا به کمک نفت برنت آمد اما باید توجه داشت که این حرکت نمی تواند جهت ماندگاری در بازار ایجاد کند و تنها موجب امواج اصلاحی مقطعی می شود.

بنابراین از نظر بنیادی و حتی تکنیکال نیز قیمت نفت برنت همچنان تحت فشارهای نزولی است و کسانیکه شب گذشته اقدام به فروش در نزدیکی مقاومت ۵۶٫۷۵ کردند می توانند تا نرخ ۵۴٫۵۹ (خط فیبوناچی ۲۰۰ درصدی) پوزیشن های فروش را نگاه دارند (سطح حمایت مهم).

شکسته شدن سطح حمایت ۵۴٫۵۹ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش با هدف ۵۳٫۲۶ (خط فیبوناچی ۲۳۸٫۲ درصدی) است و ادامه سقوط قیمت از سطح ۵۶٫۸۱ می تواند تایید کننده این موضوع بوده و مجدداً احتمال کاهش قیمت نفت برنت به سطح ۵۲٫۴۳ دلار/بشکه را بوجود آورد و بار دیگر توجه اصلی معامله گران به تحولات عرضه مازاد نفت و اخبار منتشره در این خصوص خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت