تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هرچند روز گذشته یورو پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا با دستیابی به سطح ۱٫۱۰۶۲ موفق ظاهر شد اما قدرت ماندن در بالای این منطقه حتی بیشتر از سه ثانیه را هم نداشت و طولی نکشید که به محدوده نوسان خود در روزهای اخیر در زیر سطح ۱٫۰۶۸۰ بازگشت.

امروز نیز شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) روز خوبی را پشت سر گذاشت و توانست در برابر تمامی رقبای همتای خود، تقویت شود و تمامی آن چیزی را که دیشب بعد از بیانیه بانک مرکزی آمریکا و کنفرانس خبری یلن از دست داده بود مجدد احیا کند و معامله گران مجدد در نرخهای پایین وارد خرید دلار آمریکا شدند و حرکت اصلاحی دیشب را غنیمت شمردند و این بار خریداران دلار آمریکا وارد صحنه شده اند.

بیانیه روز چهارشنبه بانک فدرال رزرو آمریکا بیشتر از آنچه پیش بینی می شد، ملایم یا در اصطلاح (Dovish) بود زیرا در آن هم پیش بینی رشد اقتصادی و تورم از سوی بانک فدرال کاهش یافت و هم یلن، ریس بانک مرکزی آمریکا نسبت به تقویت اخیر دلار آمریکا اظهار نگرانی کرد.

محتوای بیانیه نشان دهنده جهت خاصی برای زمان احتمالی افزایش نرخ بهره نبود و بدین جهت، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن، که پیشتر ۵۰% بود به ۲۵% کاهش یافت.

در واقع دیشب این بیانیه فدرال رزرو آمریکا بود که محرک اصلی صعود یورو تا ۱٫۱۰۶۲ محسوب می شد که البته دوام چندانی نداشت. در حال حاضر برای قیمت یورو در برابر دلار آمریکا دو حمایت بسیار جدی و قوی در محدوده ۱٫۰۶۴۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) و ۱٫۰۶۱۵ الی ۱٫۰۶۰۰ وجود دارد که فعلا برای امروز از ریزش قیمت یورو جلوگیری کرده اند.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است در حرکت نزولی سقوط قیمت زوج ارز یورو – دلار به زیر سطح ۱٫۰۶۰۰ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می تواند موجب توقف کامل روند صعودی دیشب گردد و قیمت را به محدوده ۱٫۰۵۵۰ و جتی دوباره به سطح ۱٫۰۴۵۷ بازگرداند.

از این رو اگر قیمت یورو بخواهد همچنان به نزول ادامه دهد، آنگاه باید به نقاط پائین‌تر ۱٫۰۶۰۰ برسد و بر اساس تحلیل تکنیکال در صورت شکست ۱٫۰۶۰۰ احتمال فرود تا نرخ ۱٫۰۵۵۰ و ۱٫۰۴۵۷ قابل تصوّر است.

تعدیل سیاستهای پولی و کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه در اروپا و اعمال سیاست های انبساطی بانک مرکزی اروپا (ECB) از سوی دیگر انتظارات در خصوص سیاست های انقباضی بانک مرکزی آمریکا می تواند موجب بیشتر شدن میزان تفاوت نرخ بهره آمریکا با نرخ بهره اروپا شود، امری که پیشتر به تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا انجامید.

در واقع یورو در محدوده سطح ۱٫۱۰۶۲ سطح مقاومتی تشکیل داده است و انتظار می رود در میان مدت و حتی طولانی مدت این سطح مقاومت پایدار بماند.

این سطح نزدیک به مقاومت اصلی ۱٫۱۰۷۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از حرکت اصلاحی ۱٫۱۴۵۰ به ۱٫۰۴۵۷) می باشد و تنها در صورتی که این سطح با قدرت شکسته شود، فرصت برای ایجاد یک موج اصلاحی تا منطقه ۱٫۱۲۱۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) ایجاد خواهد کرد که این سناریو فعلا در میان مدت در دستور کار یورو نیست و با دشواریهایی روبرو است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو