تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو برای چندمین بار متوالی تا زیر سطح ۱٫۰۷۲۰ سقوط کرد اما در ادامه دوباره به سطح ۱٫۰۸۰۰ بازگشت و در حال حاضر این حرکت پایدار نبوده و قیمت در مقابل سطح مقاومت ۱٫۰۸۰۰ از حرکت باز ایستاده است. محدوده حرکت این زوج ارز فعلا مابین نرخهای ۱٫۰۷۲۰ تا ۱٫۰۸۰۰ است. از این رو قیمت در روندی آرام به حرکت خود ادامه میدهد.

هر چند که امروز نیز مثل روز گذشته شاهد تشکیل حرکت اصلاحی یورو از منطقه ۱٫۰۷۲۰ بودیم اما فرصتهایی برای ورود به پوزیشن فروش به ترتیب در نرخهای ۱٫۰۸۰۰ ، ۱٫۰۸۲۰ ، ۱٫۰۸۳۰ ، ۱٫۰۸۴۵ (بالاترین سطح روز ۳۱ مارس و خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) ، ۱٫۰۸۵۰ ، ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۹۰۰ ایجاد خواهد کرد.

با توجه به دور جدید نگرانی ها از احتمال ورشکستگی یونان، همچنان بر این باوریم که روند حرکت یورو کماکان نزولی است و از این رو تحولات قیمت را با حرکت نزولی دنبال می کنیم و به باور ما، استمرار حرکت اصلاحی در بالای سطوح مقاومت فوق الذکر بسیار سخت و دشوار است و از این رو در محدوده نرخهای بالای ۱٫۰۸۰۰ مجدد فرصتهای مناسبی برای فروش دیده می شود.

امروز اخبار قابل توجهی در تقویم اقتصادی دیده نمی شود اما توجه بازار به آمارهای بخش کارخانه ای (ISM) و آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) است. از این رو به نظر می رسد فعلا قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا بین سطوح ۱٫۰۷ تا ۱٫۰۸ معامله شود تا تکلیف آن بعد از آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در روز جمعه مشخص گردد.

*****************************************

در سایر تحولات، برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۵ سطح حمایت ۱۰۸۶ را لمس کند و چنانچه این سطح شکسته شود ، زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۹۷۸ فراهم آورد.

در نمودار ماهیانه واضح و روشن است این حمایت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح ماه اوت ۱۹۹۹) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱) قرار گرفته است که در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۵ به عنوان سدّ مهم حمایتی قیمت در برابر ریزش احتمالی اونس طلا به سوی حمایت بعدی یعنی سطح ۹۷۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج بزرگ افزایشی ۳۴٫۹۵ – کمترین سطح سال ۱۹۷۰- به ۱۹۲۰٫۳۰) عمل خواهد کرد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است بالای سطح حمایت ۱۰۸۶ یک ساپورت و حمایت کلیدی دیگر در نرخ ۱۲۰۰ واقع است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج بزرگ افزایشی می باشد.

با توجه به اینکه حمایت مهم و مستحکم ۱۲۰۰ چندین بار لمس و شکسته شده است، بنابراین در کوارتر دوم سال جاری کماکان چشم انداز حرکت اونس طلا برای ما نزولی است و اهداف حرکت نزولی به ترتیب نرخهای ۱۰۸۶ و حتی ۹۷۸ هستند که در نمودار زیر مشخص هستند.

اگر به دقت به نمودار زیر توجه کنیم متوجه می شویم حمایت جزئی که در ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۶۸۰٫۸۰ – پایین ترین سطح ماه اکتبر ۲۰۰۸ به ۱۹۲۰٫۳۰) قرار دارد قبلا باعث اصلاح اونس طلا گردیده که این حرکت اصلاحی در حوالی مقاومت ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به پایان رسیده است.

از آنجایی که دوباره قیمت در حال ریزش به سوی ۱۱۵۴ می باشد، احتمال اینکه این سطح با قدرت شکسته شود بسیار زیاد است.

با توجه به اینکه پیشتر حمایت ۱۵۲۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موقتا مانع از سیر نزولی جاری شده بود این احتمال نیز وجود دارد که در سه ماهه دوم سال جاری چنانچه قیمت اونس طلا طبق تحلیل فوق با کاهش مواجه شود، حمایت قیمت در اطراف سطح ۱۰۸۶ بتواند برای مدتی مانع از کاهش بیشتر قیمت گردد و حتی به اصلاح قیمت بیانجامد که البته این حرکت اصلاحی بیشتر از سطح ۱۱۵۴ نخواهد بود.

در نمودار روزانه نیز مشخص شده است که تغییرات و الگوی قیمت اونس طلا از روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۳ به این سو نشان از یک الگوی گوه کاهشی (wedge) دارد که ممکن است بزودی تکمیل شود و برای تحقق آن چنانچه قیمت به سطح ۱۱۰۰ کاهش یابد، مهر تاییدی در جهت تکمیل این الگوی گوه کاهشی خواهد بود و در واقع جز الگوهای ادامه دهنده کاهشی شناخته می شود.

بنابراین تا هنگامی که سطح مقاومت ۱۲۵۰ (سقف خط روند الگوی گوه) پایدار است، احتمال ادامه حرکت کاهشی وجود داشته و تثبیت قیمت در پایین سطح ۱۱۵۴ راه را برای کاهش تا نرخ ۱۱۰۰ و در ادامه سطوح ۱۰۸۶ و ۹۷۸ هموار خواهد کرد.

از منظر فاندامنتال نیز بازار همچنان در انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده در بین ماههای ژوئن تا سپتامبر است و انتظار میرود، در اواسط یا اواخر سال جاری، نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش یابد که می تواند زمینه ساز این حرکت نزولی اونس طلا باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

آلومینیم