تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز شاخص اقتصادی مهمی نداریم و تنها مدعیان بیمه بیکاری هفتگی ایالات متحده ، کسری تراز تجاری و سفارشات کارخانه ای مهمترین خبرهای آمریکا هستند و فردا نیز خبر اشتغال ماهیانه غیر کشاورزی آمریکا به شدت مورد توجه معامله گران قرار خواهد گرفت.

روز گذشته را بازار در شرایطی پشت سر گذاشت که اکثر اخبار مربوط به اقتصاد ایالات متحده مثبت نبودند و حکایت از عدم افزایش زودهنگام نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا داشت و به همین خاطر ایندکس دلار آمریکا اندکی کاهش یافت.

اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) بسیار ضعیف تر از پیش بینی ها اعلام شد و میزان رشد شاخص تولیدی ISM آمریکا به کمترین نرخهای خود در ۲ ساله گذشته کاهش یافت و آمار مخارج ساخت و ساز نیز با کاهش مواجه شد.

در حال حاضر یورو در بازار اروپا عمدتا به خاطر کاهش اندک اختلاف نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا با آلمان مقداری یه بالای سطح ۱٫۰۸۵۰ اصلاح کرده است اما در مجموع در روندی خنثی به حرکت خود ادامه می دهد.

از منظر تحلیل تکنیکال یورو با سطح مقاومت اولیه در نرخ ۱٫۰۸۶۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) مواجه است و اکثر سفارشات فروش در نزدیکی خط مقاومت کیجون اندیکاتور ایچیموکوی روزانه یعنی در حول و حوش منطقه ۱٫۰۹۰۰ (بالاترین سطح روز ۳۰ مارس) و ۱٫۰۹۰۵ سپس ۱٫۰۹۴۹ (بالاترین سطح روز ۲۷ مارس) قرار دارند.

اکنون می بایست به انتظار خبر فردا آمار اشتغال آمریکا باشیم تا شاهد شکسته شدن سطح مشخص باشیم. در این مسیر، سطوح ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۹۰۰ مقاومت اصلی و در حرکت نزولی، سطوح حمایت در نرخهای ۱٫۰۷۴۰، ۱٫۰۷۲۰، ۱٫۰۷۱۵، ۱٫۰۷۱۰ و ۱٫۰۷۰۰ قرار دارند و شکسته شدن یکی از این سطوح می تواند مسیر حرکت یورو را مشخص کند.

**********************************************

در سایر تحولات بازار، برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بین المللی می سنجد ، پیش بینی می کنیم که در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده قیمت آن سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹۷ را لمس کند و چنانچه در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۵ این سطح شکسته شود می تواند زمینه را برای صعود بیشتر به سوی سطح ۱۰۹٫۱۴۴ فراهم آورد.

در نمودار زیر واضح و روشن است که این دو سطح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج کاهشی ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح ماه جولای ۲۰۰۲) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۰۸) واقع شده اند.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد که قیمت در موج بسیار قوی و قدرتمند ۳ قرار گرفته است که سومین موج از چرخه بزرگتر (۳) می باشد که این موج از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح ماه مه ۲۰۱۱) آغاز شده است.

همانطور که می دانیم موج ۳ از نوسانات شدید و قدرت زیادی برخوردار است و جز قوی ترین موجها از تمام موجهای که موج (۳) را تشکیل داده اند محسوب می شود و پتانسیل رشد خیلی خوبی را دارد.

به همین دلیل برغم گذر کردن از سطوح مقاومت ۳۸٫۲ درصدی فیبوناچی در نرخ ۸۹٫۹۲۱ و سطح مقاومت ۵۰ درصدی فیبوناچی در نرخ ۹۵٫۸۵۹ هنوز در این موج افزایشی فضا برای صعود بیشتر ایندکس دلار آمریکا به سوی سطوح ۱۰۱٫۷۹۷ و حتی ۱۰۹٫۱۴۴ وجود دارد.

به باور ما حرکت اصلاحی که در واکنش به انتشار بیانیه اخیر بانک مرکزی آمریکا از سطح ۱۰۰٫۳۹۰ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) شکل گرفته است بسیار محدود و ناپایدار خواهد بود و قیمت ایندکس دلار آمریکا با سطح حمایت اولیه ۹۵٫۸۵۹ که هم اکنون ساپورت و حمایت قوی قیمت محسوب می شود مواجه است.

بررسی جزئیات این ساختار از موج ۳ به وضوح نشان می دهد که سیر افزایشی کنونی قیمت ایندکس دلار آمریکا هنوز تکمیل نشده است زیرا موج سوم این موج یعنی موج III هنوز به طور کامل تکمیل نشده است.

بررسی سطوح فیبوناچی سطح حمایت بعدی قیمت را بر روی ۹۵٫۵۳۳ نشان می دهد که حتی در صورت شکسته شدن سطح حمایت قوی ۹۵٫۸۵۹ به احتمال زیاد قیمت به پایان سطح حمایت مستحکم و قوی ۹۵٫۵۳۳ نخواهد رسید و این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا