تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در اروپا بازارها تعطیل هستند و از این رو اخبار و رویدادهای اقتصادی منتشر نخواهد شد و در بازار آمریکا تنها شاخص مدیران خرید بخش خدمات (ISM Services) منتشر می شود که می تواند موجب نوساناتی در بازار گردد. در حال حاضر بازار اروپا به شدت آرام است و شاهد تحرک چندانی نبودیم. رفتار یورو و دلار آمریکا در برابر اکثر ارزها در وضعیتی خنثی قرار دارد و بازار فاقد جهت خاصی است.

بطوریکه هر چند روز جمعه یورو در مقابل دلار آمریکا پس از آمار ضعیف اشتغال آمریکا برای گذر از مقاومت ۱٫۱۰۲۵ تلاشهایی کرد اما موفق نشد و مجددا به محدوده تعادل خود در منطقه ۱٫۰۹۶۰ بازگشت. از نمایی بالاتر اگر به این زوج ارز نگاه کنیم می بینیم که خط ۱٫۱۰۲۵ تا ۱٫۱۰۵۰  مقاومت بسیار مهمی برای این زوج محسوب می شود و به غیر از هفته گذشته چندین بار هم به این خط حمله شده که هر بار نا فرجام بوده است.

در برخورد اول یورو حتی تا ۱٫۰۶۱۰ ریزش داشته که این امر نشاندهنده قدرت این منطقه می باشد. بنابراین به اعتقاد ما گذر از این سطوح کار بسیار دشواری به نظر می رسد و نیاز به مومنتوم بالایی دارد که تا قبل از انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه تجمیع این انرژی بعید به نظر می رسد.

وقوع این امر بستگی کامل به برآیند روزانه پتانسیل و انرژی خریداران و فروشندگان دارد و در این باند قیمتی دو نقطه ۱٫۱۰۲۵ و ۱٫۱۰۵۰ نقش مقاومت پر رنگی دارند و در رسیدن قیمت به آنها، نمودار و تحلیل تکنیکال مجدد قیمت یورو حائز اهمیت خواهند بود.

از این رو پیش‌بینی می شود که گذر از این مقاومتها برای یورو با مشکلاتی همراه باشد و قیمت به انرژی قابل توجهی برای گذر از این منطقه احتیاج دارد. از طرف دیگر نزول قیمت و ریزش ادامه‌ دار آن به پایین سطوح حمایت ۱٫۰۹۶۰ ، ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۰۹۳۰ برای رسیدن به اهداف پایین تر در نرخهای ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۰۸۶۰ و ۱٫۰۸۵۰ لازم خواهد بود.

**********************************************

در سایر تحولات، برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به سطح ۲۷٫۰۷ دلار/بشکه کاهش یابد و بازار به حرکت تکنیکی خود ادامه دهد و همچنان با پتانسیل بالا، در انتظار استمرار موج نزولی قیمت باقی بماند و در نمودار تغییرات هفتگی، ادامه حرکت کاهشی قیمت نفت خام سبک آمریکا را در موج نزولی قوی C پیش بینی می کنیم.

این موج به احتمال زیاد از سطح ۱۱۴٫۸۳ (بالاترین سطح روز ۲ مه ۲۰۱۱) آغاز شده است که در ادامه حرکت سه موجی از سطح ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح ۱۱ جولای ۲۰۰۸) می باشد.

براساس طول موج اول یعنی موج A که در سطح ۳۲٫۴۰ (پایین ترین سطح روز ۱۹ دسامبر ۲۰۰۸) پایان یافت، سطوح فیبوناچی نشاندهنده سطح حمایت قیمت بر روی ۴۳٫۸۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می باشد که موقتا مانع از استمرار موج نزولی C شده است.

پس از آنکه قیمت اندکی به زیر سطح ۴۳٫۸۴ رسید، شاهد حرکت برگشتی قیمت بودیم و همانطور که ملاحظه می فرمائید حرکت اصلاحی ضعیفی که در واکنش به این سطح حمایت رخ داده بود کاملا به نرخهای پایین معکوس شده است.

پایین ترین سطحی که در روز ۱۸ مارس لمس سطح شد سطح ۴۲٫۰۳ بود و براساس تئوری داو موج نزولی قبل از این حرکت اصلاحی دوباره از سر گرفته شده است زیرا سطح ۴۲٫۰۳ پایین تر از سطح ۴۴٫۰۸ (کمترین سطح ۲۸ ژانویه) می باشد.

در هفته های گذشته هر چند تهاجم نظامی عربستان به یمن موقتا باعث رشد قیمت نفت گردیده است اما انتظار میرود این افزایش چندان در بالای سطح مقاومت ۵۱٫۸۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۵۲٫۴۸ (بالاترین سطح روز ۲۶ مارس) پایدار نباشد.

از نظر تحلیل تکنیکال چنانچه در سه ماهه دوم سال قیمت نفت خام سبک آمریکا به زیر سطح ۴۲٫۰۳ برسد، این مسئله هدف نزولی ۲۷٫۰۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) را بیشتر تایید خواهد کرد.

این در حالی است که اگر قیمت همچنان خود را در بالای سطح حمایت ۴۳٫۸۴ تثبیت کند این موضوع نشان خواهد داد که شکست اخیر این سطح حمایت در اصطلاح یک شکست غلط (false break) بوده و ممکن است قیمت مدتی در روندی خنثی مابین ۴۳٫۶۱ و ۵۲٫۴۸ در نوسان باقی بماند.

در نمودار مشخص است که سطح حمایت ۴۳٫۶۱ بر روی خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۳۲٫۴۰ به ۱۱۴٫۸۳ تشکیل شده است. در هر حال تا زمانیکه سطح مقاومت ۵۲٫۴۸ با قدرت شکسته نشود، همچنان می باید در انتظار ادامه حرکت در روند کاهشی به سوی سطح ۲۷٫۰۷ باشیم.

اما در حرکت افزایشی اگر قیمت نفت خام سبک آمریکا به هر دلیلی کاملا بالای سطح مقاومت ۵۲٫۴۸ تثبیت شود، می تواند امیدوارهای جدیدی را برای خریداران با هدف ۵۷٫۴۰ دلار/بشکه (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) فراهم آورد که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام