تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم با نمایان شدن محدوده فروش یورو در بین سطوح ۱٫۱۰۲۵ تا ۱٫۱۰۵۰ قیمت در سراشیبی سقوط قرار گرفت و امروز به زیر سطوحی که پیشتر از آن حمایت می کرد رسید.

حرکات نزولی امروز یورو تاییدی بر استمرار روند نزولی است و نکته ای که در این میان باید بدان توجه داشت اینکه هنوز هم بخشی از توجه بازار به مساله یونان معطوف است که منجر به کاهش قیمت به زیر سطح ۱٫۰۹۰۰ شده است.

گفته می شود که هر چند یونان در تلاش برای دریافت کمک های مالی از مسکو برای پرداخت اولین قسط ۴۵۰ میلیون دلاری خود به صندوق بین المللی پولی در روز پنجشنبه است اما توان پرداخت بدهی عظیم ۳۵۴ میلیارد دلاری را نخواهد داشت و یونان بیشتر بدنبال شانه خالی کردن از پرداخت بدهی ها است.

ما نیز معتقدیم که یونان با توجه به نزدیک شدن به موعد سررسید بدهی های خود، هرگز قادر به پرداخت بدهی های خود به صندوق بین المللی پول و طلبکاران خارجی نخواهد بود و به خاطر این مسئله یورو همچنان تحت فشارهای نزولی باقی می ماند.

برای گرفتن پوزیشن های فروش میان مدت می بایست سطح حد استاپ را در بالای سطح مقاومت اصلی ۱٫۱۰۵۰ تعیین نمود. با توجه به حملاتی که امروز قیمت یورو در مقابل دلار آمریکا به زیر سطوح ۱٫۰۸۹۳ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته) و ۱٫۰۸۶۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته) داشته است، این احتمال بیشتر است که حرکت کاهشی شکل گیرد و سطح ۱٫۰۸۳۰ شکسته شود.

با در نظر گرفتن احتمال بروز این اتفاق در قیمت جفت ارز یورو – دلار آمریکا سفارشات فروش در نزدیکی سطوح ۱٫۰۸۸۵ ،  ۱٫۰۸۹۰ ، ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۰۹۲۰ الی ۱٫۰۹۵۰ قرار دارند و امکان کاهش قیمت این زوج به سمت نقاط پائین‌تر ۱٫۰۸۰۰ وجود دارد و شکسته شدن قیمت در زیر نرخ ۱٫۰۸۳۰ می تواند هدف ۱٫۰۸۰۰ و پایین تر را نمایان سازد.

************************************************

در سایر تحولات برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده به کمترین نرخ سال ۲۰۰۸ یعنی سطح ۳۶٫۲۰ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی قدرتمند C تایید کرده است.

به باور ما این موج نزولی از سطح ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) شروع شده است که براساس سطوح فیبوناچی در بیشترین حالت نزولی خود قادر به کاهش تا سطح ۱۷٫۱۰ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می باشد.

با این حال این هدف نزولی ۱۷٫۱۰ بسیار دور از انتظار است که تنها در طی ۳ ماه اتفاق بیافتد و از این رو شاید بتوان در این مدت هدف واقع بینانه را همان سطح ۳۶٫۲۰ در نظر گرفت که این سطح در محدوده نرخهای بین ۳۲٫۲۴ و ۴۳٫۳۷ (خطوط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی) تشکیل شده اند. این موج نزولی C در قالب سه موج a , b , c شکل گرفته است.

براساس سطوح فیبوناچی از موج c سطح حمایت قیمت نفت برنت بر روی ۴۸٫۷۷ (خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی) وجود دارد که این سطح باعث اصلاح جزئی قیمت شده است.

این طور به نظر می رسد که این حرکت اصلاحی در اطراف سطح مقاومت ۶۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) به پایان رسیده است و ما هم اکنون در موج نزولی c قرار داریم که در حال کاهش قیمت نفت برنت به سوی سطح ۳۳٫۵۲ (خط فیبوناچی ۲۱۴٫۶ درصدی) می باشد.

در حرکت افزایشی نیز سطح مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال نیز بر روی نرخ ۶۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی) قرار گرفته است و تنها افزایش به بالای آن می تواند ما را به نرخهای بالا یعنی سطح ۶۹٫۸۴ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) بکشاند.

با این حال از آنجاییکه اثر بحران یمن بر بازار نفت تا حدود زیادی کمرنگ تر شده است و از سوی دیگر بدلیل عرضه مازاد نفت در بازارها فشارهای نزولی قیمت بیشتر است، انتظار می رود در ادامه شاهد سقوط قیمت نفت برنت دریای شمال تا نرخهای ۳۶٫۰۲ و ۳۳٫۵۲ دلار/بشکه باشیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت