تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در حال حاضر در محدوده نوسان خود مابین خطوط ۱۲۰۷ و ۱۲۱۶ قرار دارد و دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد.

معامله گران تا پیش از انتشار صورتجلسه امشب نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا چندان علاقه ای به ریسک بالا ندارند و ترجیح می دهند تا خبر امشب منتظر بمانند و این خبر می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند و قیمت اونس طلا را از این منطقه خنثی خارج خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت قادر به تثبیت در بالای سطح مقاومت ۱۲۱۶ یا پایین حمایت ۱۲۰۷ نشده است و در روندی کاملاً خنثی قرار گرفته است. هم اکنون چند روزی است که اونس طلا در نوار بسیار باریکی در حال نوسان است که چنین رفتاری کمتر از اونس طلا دیده می شود و این مسئله احتمال شکست (Break out) را قوی تر می کند.

علاوه بر مسائل تکنیکی و نیاز بازار به استراحت پس از موج قدرتمند اخیر انتظار بازار برای انتشار صورتجلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا نیز موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است.

از این رو وضعیت برای اونس طلا تقریبا به همین منوال است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی امشب را قویتر خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز احتمال اینکه پس از یک حرکت اصلاحی کوتاه به نزدیکی مقاومت ۱۲۱۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) سطح حمایت ۱۲۰۷ شکسته شود کمی محتمل به نظر می رسد که این موضوع را بررسی سطح فیبوناچی و بررسی امواج الیوت تایید کرده اند.

این سطح حمایت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی است که این چرخه سه موجی از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) شروع شده است.

در نمودار زیر مشخص است که موج افزایشی c در قالب پنج ریز موج تشکیل شده است که موج ۴ در اطراف سطح ۱۱۹۶ به کف خود رسیده است و این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی می باشد و جدا از هر گونه احتمال در گسترش موج c احتمال اینکه این خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی یعنی سطح ۱۱۹۶ دوباره لمس شود بعید نیست.

لازم به ذکر است، در حرکت افزایشی تنها به شرط شکست قدرتمند مقاومت ۱۲۱۶ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می بایست در انتظار رشد قیمت به سوی سطح ۱۲۲۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) باشیم.

بنابراین محدوده خنثی حرکت که مابین نرخهای ۱۲۰۷ و ۱۲۱۶ است امشب شکسته خواهد شد و جهت قیمت اونس طلا مشخص می گردد. به همین خاطر امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران انتشار صورتجلسه نشست کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا (FOMC Minutes) مورد توجه معامله گران اونس طلا خواهد بود و این خبر محرک خوبی برای شکست این منطقه خنثی خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا