تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

مهمترین خبر امروز بازار اعلام صورت جلسه نشست پیشین بانک مرکزی آمریکا (FOMC) است و بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

هر چند در جلسه روز ۱۸ مارس بانک فدرال کلمه “صبر” را از بیانیه خود در خصوص افزایش نرخ بهره حذف کرد اما اعلام نمود این تغییر لحن به معنای افزایش نرخ بهره نخواهد بود و زمان خاصی را برای این اقدام مشخص نکرد.

به همین دلیل امروز بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است؟ چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آیا همگی اعضای بانک مرکزی آمریکا به این تصمیم رای مثبت داده اند ؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت ایندکس دلار آمریکا را در این هفته تا حدودی مشخص کند.

صورتجلسه نشست ۱۸ سپتامبر فدرال رزرو امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد بازار واکنش نشان خواهد داد. دو احتمال وجود دارد.

اول آنکه توجه بانک فدرال به کاهش تورم بیشتر باشد تا بهبود بازار کار و همچنان بر لزوم پایین نگه داشتن نرخ بهره در سطوح پایین تاکید کند که اگر صورتجلسه موئد این احتمال باشد باید انتظار اصلاح دلار را داشت.

احتمال دوم اما آنست که جدا از آمار ضعیف اشتغال (NFP) که در روز جمعه اعلام شد و این خبر قبل از نشست روز ۱۸ مارس بود ، بانک مرکزی آمریکا به بهبود بازار کار (میانگین ماهیانه دویست هزار رشد اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در یک ساله اخیر) و رشد اقتصادی اشاره نماید و لحن خود را در خصوص تثبیت نرخ بهره در سطوح پایین تغییر دهد که اگر متن صورتجلسه اینچنین باشد، این سناریو قطعا موجب تقویت دلار آمریکا خواهد شد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح مقاومت اولیه بر روی نرخهای ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۸۸۵ قرار گرفته است و نرخهای ۱٫۰۸۹۰ و ۱٫۰۹۰۰ پس از آن ۱٫۰۹۲۰ و ۱٫۰۹۵۰ به عنوان سطح مقاومت مستحکم عمل می کنند. قیمت در حال حاضر درگیر میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته در نرخ ۱٫۰۸۶۰ و خط میانگین ۳۰ ساعته گذشته می باشد ولی به احتمال زیاد این دو خطوط مهم فقط باعث مکث موقت قیمت خواهند بود و پس از اصلاح اندک قیمت در این روند نزولی، شاهد نزول بعدی قیمت باشیم.

تلاش یورو برای عبور از سطح ۱٫۰۸۰۰ تاییدی از ادامه روند کاهشی آن است و در صورت شکسته شدن این سطح، احتمال ادامه حرکت کاهشی به سوی سطوح ۱٫۰۷۸۹ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) و سپس ۱٫۰۷۱۳ (پایین ترین سطح روز ۳۱ مارس) بیش از پیش قوت خواهد گرفت و چنانچه این سطح نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطح ۱٫۰۶۸۸ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۴۵۷ به ۱٫۱۰۶۲) می گردد.

در زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن نیز انتظار می رود که امروز فرصتهایی برای ورود به پوزیشن خرید در محدوده نرخهای ۱۱۹٫۵۰ ، ۱۱۹٫۲۰ و ۱۱۹٫۰۰ ایجاد شود و در نرخهای بالا نیز، فرصتهایی برای فروش در سطوح مقاومت ۱۲۰٫۴۰ و ۱۲۰٫۵۰ یا پس از آن سطوح ۱۲۰٫۸۰ ، ۱۲۰٫۸۵ و ۱۲۱٫۰۰ (استاپ فروش) ایجاد گردد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو