تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیشب صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) منتشر شد که چشم انداز نوید بخشی از افزایش نرخ بهره را نمایان ساخت. در این گزارش مشخص شد، اعضای کمیته FOMC با اتفاق کامل رای به برداشتن کلمه “صبر” در مورد افزایش نرخ بهره داده اند و هر چند در مورد زمان افزایش نرخ بهره اختلاف نظر وجود دارد اما مهمتر از همه، آنکه معلوم شد برخی از اعضا خواستار افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن و برخی دیگر خواستار افزایش در اواخر سال هستند.

در کل در حال حاضر مسئله تنها زمان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده می باشد و نه انجام یا عدم انجام آن. به عبارتی گمانه زنیها پیرامون اینست که ماه ژوئن ؟ ماه جولای ؟ یا ماه سپتامبر؟ و سوالاتی از این قبیل.

این گمانه زنیها از شب گذشته عامل اصلی نزول جدی اونس طلا بوده است به طوری که دیروز قیمت به پایین سطح ۱۲۰۰ رسید و به نظر می رسد که این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد. بنابراین تنها مانعی که بر سر راه کاهش اونس طلا بود نیز برداشته شده و صورتجلسه دیشب بانک مرکزی آمریکا چراغ سبزی بود در جهت کاهش بیشتر اونس طلا.

در شرایط معمول گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره آمریکا موجب می شود تا سرمایه ها به سمت دلار آمریکا حرکت کند که این مسئله موجب کاهش اونس طلا می شود و نگاهی به چارت بازار اونس طلا نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که دیروز پس از شکست سطح ۱۲۰۷، اونس طلا را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

برای امروز روند کلی اونس طلا همچنان نزولی است و حتی در صورت تقویت، این امواج مقطعی خواهند بود و انتظار داریم سطوح مقاومت ۱۲۰۳ و ۱۲۰۵ مانع از هر گونه حرکت افزایشی شوند.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشخص است سطح حمایت ۱۲۰۵ با قدرت شکسته شده است و برای امروز پیش بینی می کنیم که قیمت به ترتیب به سطوح ۱۱۹۰ و ۱۱۸۱ کاهش یابد.

این سطح حمایت همانطور که در چارت زیر دیده می شود بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱۳۰۶٫۲۰(بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه) به ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) تشکیل شده بود که شکسته شد و هم اکنون راه برای کاهش بیشتر به سوی سطح حمایت بعدی یعنی ۱۱۸۱(خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) هموار شده است.

براساس آنچه که در نمودار زیر مشاهده می شود موج اصلاحی اخیر قیمت اونس طلا از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ دقیقا در سطح مقاومت ۱۱۲۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به پایان رسیده است و نشانه های تکنیکی از کاهش مجدد قیمت به سوی سطح ۱۱۴۲ خبر میدهد که این سطح در روزهای آتی بزودی لمس خواهد شد.

در حرکت اصلاحی نیز سطوح ۱۲۰۳ و ۱۲۰۵ به عنوان سطح مقاومت و رزیستنس محسوب می شوند و در مجموع پیش بینی می کنیم که اونس طلا سرخورده تر از همیشه به سقوط خود ادامه دهد و به نظر می رسد، روند اصلاحی اونس طلا کاملاً به پایان رسیده و حرکت نزولی در مرحله تثبیت به سوی سطح ۱۱۸۱ قرار دارد.

لازم به ذکر است که در تقویم اقتصادی امروز در بازار بعد از ظهر تنها تعداد مدعیان اولیه بیکاری در ایالات متحده منتشر خواهد شد و از آنجایی که سطوح ۱۲۰۵ و ۱۲۰۰ شکسته شده اند انتظار کاهش قیمت به سوی سطوح ۱۱۹۰ و ۱۱۸۱ وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا