تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا پس از عدم توانایی در شکست سطح مقاومت ۵۴٫۱۳ دلار/بشکه با کاهش به زیر سطوح ۵۲٫۳۶ و ۵۱٫۲۷ مواجه شد و روند نزولی از دیروز با قدرت ادامه دارد و ادامه حرکت نزولی، هدف ۴۹٫۵۱ را نمایان می کند و چنانچه این سطح نیز شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سطح ۴۸٫۰۸ می شود.

این سطح حمایت در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ مارس) به ۵۴٫۱۳ (بالاترین سطح روز ۷ آوریل) تشکیل شده بود که شکسته شد و حمایت بعدی بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی یعنی سطح ۴۹٫۵۱ دیده می شود و اگر این سطح نیز شکسته شود باید منتظر فرود قیمت به سطح ۴۸٫۰۸ یعنی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی باشیم.

در حرکت اصلاحی در صورتیکه قیمت به بالای مقاومت ۵۱٫۲۷ برسد و دو ساعته بالای آن تثبیت شود، موجب افزایش به سوی سطح ۵۲٫۳۶ می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی می شود و به نظر ما عمق حرکت نزولی از سطح ۵۴٫۱۳ بسیار زیاد بوده که خود این نشاندهنده کامل شدن حرکت افزایشی قیمت از سطح ۴۲٫۰۳ در نرخ ۵۴٫۱۳ می باشد.

با توجه به آنکه دیروز موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا با ثبت ۱۰٫۹ میلیون بشکه بسیار بالاتر از حد پیش بینی ها (۳٫۳ میلیون بشکه) اعلام شد، روند کاهشی فعلی نشان دهنده وجود پتانسیل و مومنتوم برای استمرار حرکت کاهشی است.

امتداد این حرکت نزولی همانطور که در نمودار زیر مشخص است ممکن است راه را برای سقوط بیشتر قیمت تا نرخ ۴۹٫۵۱ هموار سازد که در این صورت، هدف رسیدن به سطح ۴۸٫۰۸ خواهد بود.

در حرکت صعودی نیز تا زمانی که قیمت قادر به شکستن سطح مقاومت ۵۲٫۳۶ نباشد، شروع روند صعودی محقق نخواهد بود و برای امروز شکسته شدن سطح ۵۰٫۳۶ شروع روندی کاملاً نزولی به سوی سطح ۴۹٫۵۱ دلار/بشکه را مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال اکنون پتانسیل حرکت کاهشی بسیار زیاد است و در این مسیر، هدف رسیدن به نرخ ۵۳٫۷۹ دلار/بشکه خواهد بود که ناتوانی قیمت در عبور از سطح مقاومت ۵۹٫۱۰ این موضوع را تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج کاهشی ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴) به ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) تشکیل شده است.

در نمودار زیر مشخص است که قیمت دو بار تلاش کرد که از این سطح مقاومت عبور کند اما در هر بار تلاش خود ناموفق بوده است و این احتمال قویا وجود دارد که سقف دو قلوی در اطراف سطح ۵۹٫۱۰ ساخته شده باشد.

این تغییر و تحولات قیمت یک الگوی کاهشی را نشان می دهد که در واقع به این نکته اشاره دارد که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۵۲٫۵۷ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) در همان نزدیکی سطح مقاومت ۵۹٫۱۰ تکمیل شده است.

عمق حرکت نزولی شدیدی که امروز شاهد بودیم بیانگر استمرار روند نزولی قیمت به سوی سطح حمایت ۵۳٫۷۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) می باشد.

از این رو برای امروز چنانچه قیمت به زیر سطح حمایت ۵۳٫۷۹ برسد می توان گفت که الگوی سقف دو قلو در اطراف سطح مقاومت ۵۹٫۱۰ تایید شده است و هدف نزولی در میان مدت کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۴۵٫۱۹ دلار/بشکه خواهد بود که این سطح پایین ترین نرخ ۱۳ ژانویه می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت