تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

ظاهرا روند تضعیف یورو همچنان ادامه دارد و چرا ادامه نداشته باشد؟ در شرایطی که انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری را داریم و حتی گمانه زنیهایی در رابطه با افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه ژوئن وجود دارد و از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا به سیاست های انبساطی خود ادامه می دهد، آیا راهی جز تضعیف یورو باقی می ماند؟

با کاهش نرخ بهره اوراق قرضه اروپا، سرمایه ها به سمت ارزهایی با بهره بیشتر نظیر دلار آمریکا حرکت می کند و بنابراین می بینیم که بالا رفتن انتظارات در رابطه با افزایش نرخ بهره آمریکا و از سوی دیگر کاهش نرخ بهره اروپا، این موضوع از دو جهت به یورو لطمه می زند و این سناریوی حاکم بر بازار در این روزهاست.

نگرانی از وضعیت اوراق قرضه اروپا و خصوصاً وضعیت یونان، موجب افزایش فشارهای نزولی بر یورو و در نتیجه، تقویت شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) به سطح روانی ۱۰۰ گردیده است.

در زوج ارز یورو – ین ژاپن به نظر می رسد قیمت آن نیز در آستانه یک روند قوی کاهشی قرار دارد و این بیشتر به خاطر کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان در مقایسه با ژاپن می باشد که قیمت این زوج ارز را در آستانه شکست سطح مهم و کلیدی ۱۲۶٫۹۰ قرار داده است.

درست یک سال پیش اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۳۰ ساله آلمان ۷۵ واحد بالاتر از نرخ بازدهی اوراق قرضه ژاپن بود ولی اکنون این اختلاف دقیقا معکوس شده است که نشاندهنده قدرت ین ژاپن نسبت به یورو می باشد.

دیر یا زود که آمریکاییها موتور افزایش نرخ بهره را روشن خواهند کرد واگرایی میان دو نرخ بهره که در یک سال گذشته علت اصلی تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا بوده مجددا در مرکز توجه معامله گران قرار خواهد گرفت.

با در نظر گرفتن موارد فوق می توان اظهار کرد یورو تا ۱٫۰۴۵۷ (پایین ترین سطح ۱۳ مارس) ضعیف خواهد شد. در جفت ارز پوند – دلار آمریکا ساعتی پیش قیمت به پایین ترین سطح ۵ ساله گذشته رسید که رکوردی تاریخی محسوب می شود.

اما من گمان نمی کنم موج تضعیف پوند به همینجا ختم شود و احتمالا بدلیل عدم اطمینان از نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس در روز ۷ مه تا ۱٫۴۳ و در آینده میان مدت تر تا ۱٫۴۰ تضعیف خواهد شد.

بطور کلی چه از لحاظ سیاسی و چه از تقطه نظر اقتصادی انگلیس در وضعیت مناسبی بسر نمی برد و در صورتی که ایندکس دلار آمریکا همچنان قدرت خود را حفظ کند دیر یا زود شاهد شکسته شدن حمایت ۱٫۴۵۰۰ و ۱٫۴۲۲۸ در زوج پوند – دلار آمریکا خواهیم بود.

اکنون این امید برای خریداران ایندکس دلار آمریکا ایجاد شده که با رسیدن قیمت به نرخهای بالای سطح ۱۰۰، فرصتهایی برای خرید مجدد ایجاد می شود. خبر های ریز و درشتی نیز که از راه می رسد همگی در جهت این هستند که ارزش دلار آمریکا باز هم افزایش پیدا کند.

به همین خاطر در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز جریان اصلی حرکت همچنان نزولی است و تا زمانیکه حرکت نزولی ادامه دارد، استراتژی نزولی را مد نظر قرار می دهیم.

بطور کل این هفته را می توان هفته رکوردها نامید. یورو و پوند هر دو به کمترین حدود خود رسیدند و دیگر ارزی که باید انتظار شکستن رکورد نزولی آن در روزهای آتی را داشت دلار استرالیا خواهد بود.

در سایر تحولات، امروز اونس طلا تا سطح حمایت ۱۱۹۳ کاهش یافت اما همچنان قیمت مابین سطوح ۱۱۹۳ و ۱۲۰۵ در روندی خنثی قرار دارد و قیمت به نرخ سطح مقاومت ۱۲۰۵ بازگشته است.

اگر قیمت به نرخهای بالای ۱۲۱۱ بازگردد و این سطح شکسته شود، احتمال استمرار حرکت صعودی وجود دارد و هدف رسیدن به نرخ ۱۲۲۴ خواهد بود که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا