تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

شرایط عدم اطمینان از وضعیت اقتصادی اروپا، هراس از اوضاع رو به وخامت یونان، کاهش نرخهای بهره اوراق قرضه اروپا، بیشتر شدن اختلاف نرخهای بهره اوراق قرضه آمریکا با اروپا همه و همه بر شدت سقوط یورو افزوده است.

به نظر می رسد، مشکلات اقتصادی اروپا که در پی بحران بحران یونان و کاهش رشد اقتصادی منطقه اتحادیه اروپا بر بازارهای مالی سایه افکنده است، تبدیل به موج مخربی شده که به سرعت و هیبت قربانیان بیشتری می گیرد و همچنان به حرکت خود ادامه می دهد.

در این میان، یورو، نماینده اقتصاد اروپا در بازار، آنقدر تحت فشارهای نزولی مختلفی قرار گرفته که اکنون سقوط یورو به نرخ های پایین تر ۱٫۰۴۵۰ و حتی در میان مدت فرود یورو در مقابل دلار آمریکا به کمتر از نرخ برابری چندان جای تعجب ندارد.

اکنون، توجه بازار از شاخصهای اقتصادی، به اخبار وضعیت بازارهای مالی و اوضاع یونان معطوف شده و اخباری که حاکی از وضعیت نامناسب و یا ورشکستگی یونان منتشر می شود، روند سقوط یورو را بیش از پیش هموار خواهد کرد.

پیامد تمامی این حوادث در بازار ارز، سقوط یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار به دلیل تزریق نقدینگی بانک مرکزی اروپا به شبکه بانکی و انتظار برای افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن می باشد که در نهایت به سقوط یورو و تقویت شدید دلار آمریکا (به عبارتی فروش یورو و خرید ارزهایی با نرخ بهره بالاتر) می انجامد.

از این رو مشاهده می شود که با افزایش انتظارات بازار از احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن، ارز دلار آمریکا تقویت شده و خریداران به سوی خرید آن هجوم می آورند و حتی این عمل می تواند به شکل انجام معاملات انتقالی (carry trading) انجام شود.

برای شاخصی که ارزش دلار آمریکا (DXY) را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند پیش بینی می کنیم که در هفته جاری قیمت آن از سطح مقاومت ۱۰۰٫۱۲۹ عبور کند و تا منطقه ۱۰۱٫۳۳۲ و ۱۰۲٫۹۶۸ افزایش یابد.

این سطح مقاومت همانطور که در نمودار زیر مشخص است بر روی خط فیبوناچی ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۳ قرار گرفته است که این موج از سطح ۷۸٫۹۰۶ (پایین ترین سطح روز ۸ مه ۲۰۱۴) آغاز گردیده است.

هر چند این سطح مقاومت موقتا باعث اصلاح قیمت به حوالی منطقه حمایت بین ۹۶٫۹۵ و ۹۵٫۵۳ گردید اما ایندکس دلار آمریکا دوباره تمامی آن چیزی را که از دست داده بود بدست آورده است و هم اکنون در تلاش برای شکست مقاومت ۱۰۰٫۱۲۹ می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال، این شتاب افزایش قیمت ایندکس دلار آمریکا که از پایین سطح ۹۶٫۹۵ صورت گرفته است خود بیانگر از سرگیری ادامه سیر صعودی قیمت است که می تواند در هفته جاری اهداف ۱۰۱٫۳۳ و ۱۰۲٫۹۶ (خط فیبوناچی ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی) را مشخص سازد.

سطح حمایت قیمت نیز در هفته جاری بر روی نرخ ۹۸٫۳۷۲ (خط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی) وجود دارد و تنها به شرط آنکه این سطح شکسته شود منجر به اصلاح قیمت به سوی سطح ۹۶٫۹۵۳ (خط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی) می شود.

بنابراین براساس تحولات تکنیکال و فاندامنتال این امکان وجود دارد که خریداران ایندکس دلار آمریکا با گرفتن پوزیشنهای خرید خود، زمینه ادامه حرکت صعودی را به سوی محدوده ۱۰۱٫۳۳ و ۱۰۲٫۹۶ بیشتر فراهم کنند که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا