تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

روز گذشته ، بدنبال اعلام قوی شاخصهای اقتصادی آمریکا ( از جمله کاهش متقاضیان استفاده از مزایایی بیمه بیکاری هفتگی و رشد خرده فروشی ) و همچنین هراس سرمایه گذاران از کاهش برنامه محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا از تمایل سرمایه گذاران برای انجام معاملات در بازارهای طلا کاست و در نتیجه آن، قیمت جهانی اونس طلا کاهش یافت.

در حال حاضر حرکت قیمت طی ۲۴ ساعت گذشته در روندی خنثی بین ۱۳۷۱ و ۱۳۹۵ ادامه یافته است. سطح حمایت قیمت بر روی نرخ ۱۳۷۱ قرار دارد اما در حرکت صعودی، رشد چندانی نداشته است. لااقل تا هنگامیکه سطح مقاومت ۱۳۹۵ پابرجاست، انتظار می رود حرکت نزولی ادامه یابد. خبرها ی منتشره شده حاکی از ادامه کاهش موجودی ذخایر طلای صندوق سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) به کمترین میزان خود از فوریه ۲۰۰۹ تا کنون بوده است . 

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم: سطح ۱۳۹۵  نقش مقاومت را بازی می کند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند کاهشی در موج نزولی (۳)  باشیم ، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۳۷۱  و هدف بعدی منطقه ۱۳۶۵ خواهد بود.

اما در صورتیکه خریداران طلا به ادامه اصلاح بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۳۹۵ تثبیت شود (یک کندل ۲ ساعته در بالای آن بسته شود ) چرخ حرکت به میل حرکت اونس طلا تا سطح ۱۴۰۲ حرکت خواهد کرد.  اکنون نرخ ۱۳۹۵ به عنوان سطح مقاومت کلیدی اونس طلا محسوب می شود و فعلا به روند تکنیکی خود احترام گذاشته و از این سطح عبور نکرده است. منتظر حرکات تکنیکی بازار خواهیم بود.

هفته آینده همانطور که عرض کردم مهم‌ ترین رویداد ، جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در روز چهارشنبه است. محتوی بیانیه بانک مرکزی آمریکا تاثیر زیادی در تعیین جهت حرکت اونس طلا خواهد داشت.

چنانچه هفته آینده بانک مرکزی آمریکا به استمرار برنامه سیاستهای پولی فعلی و برنامه QE چراغ سبز نشان دهد که در این صورت ، می باید به انتظار تقویت اونس طلا بود در غیر این صورت قیمت تحت فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت. بنابراین فعلا بازار به انتظار انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر می شود، باقی مانده است.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلااونس طلا