تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

از ابتدای هفته قیمت نفت در روندی مثبت قرار گرفته است و معامله گران عمدتا به خاطر کاهش تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا که نگرانی های را در مورد کاهش عرضه نفت در اواخر سال جاری بوجود آورده و از سوی دیگر اجرای محرک اقتصادی چین تمایل بیشتری برای خرید نفت پیدا کرده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح مقاومت ۵۶٫۶۴ دلار/بشکه را بشکند و تا حدود سطح مقاومت ۵۹٫۱۳ افزایش یابد که این حرکت را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

این دو سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c قرار دارند که این سومین موج از الگوی نامنظم فلت (flat) است که این الگو از سطح ۴۳٫۵۸ (پایین ترین سطح روز ۲۹ ژانویه) شروع شده است.

حرکت اصلاحی که در برخورد قیمت به سطح مقاومت ۵۶٫۶۴ صورت گرفته بود به اتمام رسیده و قیمت دوباره احیا شده است که نشاندهنده از سرگیری موج افزایشی قیمت به سوی سطح ۵۹٫۱۳ می باشد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است سطوح حمایت قیمت نیز به ترتیب بر روی ۵۵٫۰۹ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) و ۵۴٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۳ فوریه) قرار دارند که کف محکمی در کوتاه مدت هستند.

در حال حاضر در کوتاه مدت روند افزایشی نفت کماکان پایدار بوده و سطح ۵۵٫۰۹ حمایت مستحکمی محسوب می شود که می تواند موجب شروع حرکت صعودی به سوی سطح ۵۹٫۱۳ گردد.

لازم به ذکر است که سرعت حرکت صعودی قیمت نفت خام سبک آمریکا در کوتاه مدت با توجه به سطوح حمایت پایین و قرار داشتن قیمت بالای سطح مقاومت ۵۶٫۶۴ دلار/بشکه زیاد است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح مقاومت ۶۴٫۸۳ دلار/بشکه را بشکند و تا منطقه ۶۵٫۶۸ و ۶۶٫۷۴ افزایش یابد که این موضوع را تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۶۲٫۹۲ تایید کرده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۵۰ درصدی از موج افزایشی c قرار دارند که سومین موج از چرخه بزرگتر C است که از سطح ۵۲٫۵۰ (پایین ترین سطح روز۱۶ مارس) آغاز گردیده است.

به باور ما موج افزایشی C از قدرت خوبی برای رسیدن به سطح ۷۰٫۳۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) برخوردار است اما برای امروز هدف واقع بینانه ما دسترسی به سطوح ۱۶۱٫۸ درصدی و ۱۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی c قرار دارد.

در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۶۲٫۹۲ منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۶۱٫۲۲ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) از موج افزایشی c می شود که این سناریوی فعلا مورد توجه ما نیست.

در نمودار زیر چنین به نظر می رسد که تعهدات معامله گران در خصوص خرید نفت همچنان بالا است و با توجه به محدودیت حرکت نزولی و اینکه شکست سطح مقاومت ۶۴٫۸۳ به نظر حتمی خواهد بود، می توان انتظار داشت خریداران نفت برنت در سطوح پایین یعنی اطراف سطح حمایت ۶۲٫۹۲ یا ۶۱٫۲۲ وارد بازار شوند.

بنابراین هم اکنون حرکت اصلی نفت برنت دریای شمال از آن خریداران برای شکست مقاومت ۶۴٫۸۳ با هدف ۶۵٫۶۸ و ۶۶٫۷۴ دلار/بشکه است که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت