تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

مشکلات اقتصادی یونان در حال افزایش است و این موضوع از افزایش بازدهی اوراق قرضه دولتی مشهود است بطوریکه اسپرد یا اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله یونان با آلمان به بیشترین حد خود از دسامبر ۲۰۱۲ نزدیک شده است و می بایست منتظر افزایش این اختلاف به ۱۴۰۰ واحد، ۱۵۰۰ واحد و حتی ۱۶۰۰ واحد باشیم و هر چقدر این اختلاف بیشتر شود منجر به فشارهای نزولی یورو می شود.

بازارها کاملاً می دانند که میزان اسپرد بازدهی اوراق قرضه یونان به سطوحی رسیده است که یادآور وضعیت یونان، یک ماه پیش از شروع بحران اقتصادی بود، در آن زمان اوضاع بکلی از کنترل خارج شد و کمکهای اقتصادی صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا آغاز گردید. سواپ نکول اعتباری (CDS) یونان نیز همچنان رو به افزایش است.

پیش بینی می شود، استمرار نگرانی ها از وضعیت یونان در کوتاه مدت منجر به افزایش فشارهای نزولی یورو گردد و چنانچه قیمت به زیر سطح حمایت ۱٫۰۶۴۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۵۲۱ به ۱٫۰۸۴۸) برسد منجر به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۱٫۰۶۰۰ و ۱٫۰۵۹۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می شود. سطوح مقاومت نیز به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۰۷۲۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱٫۰۷۵۱ قرار دارند.

دولت یونان در ماه آینده در حدود ۴ میلیارد یورو بدهی بابت سررسید اوراق قرضه خزانه خود، پراخت وام به صندوق بین المللی و پرداخت بهره خود دارد و نگرانی ها از نکول در بازپرداخت بدهی ها خود باعث کاهش یورو در بازار شده است.

در خبری دیگر نیز بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد که بدلیل نبود پیشرفت در اصطلاحات یونان سیستم کمک های اضطراری اتحادیه اروپا (ELA) به بانکهای یونان را محدود خواهد کرد.

در سایر تحولات و در بازار فلزات گرانبها، همانطور که در نمودار زیر واضح و روشن است، سیر نزولی قیمت جهانی اونس نقره که از سطح ۳۵٫۳۶ (بالاترین سطح ۱ اکتبر ۲۰۱۲) آغاز شده است در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم یعنی موج c در حال امتداد حرکت نزولی به سوی سطح ۷٫۹۱ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) می باشد.

در نمودار روزانه نیز مشخص است که سطح مقاومت قوی و مستحکم قیمت نقره بر روی سطح ۱۸٫۵۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) وجود دارد که باعث توقف حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۴٫۴۲ (پایین ترین سطح روز ۱ دسامبر ۲۰۱۴) شده است.

در مجموع به اعتقاد ما هر چند شکست سطح حمایت اصلی ۱۴٫۰۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از ۸٫۴۲ به ۴۹٫۵۱) برای فروشندگان نقره مهم تلقی می شود اما در صورتیکه قیمت به زیر همین سطح ۱۴٫۴۲ برسد سریعا می توان برای اونس نقره هدف نزولی ۹٫۷۸ را پیش بینی کرد و دیگر لازم نیست که منتظر شکسته شدن سطح حمایت ۱۴٫۰۱ باشیم.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت قوی ۱۸٫۵۲ می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۹٫۷۸ تجدید نظر کرد و هدف افزایشی ۲۱٫۰۹ را پیش بینی کرد.

با تمامی این مطالب، به نظر می رسد، روند حرکت اصلاحی اونس نقره در کوتاه مدت در زیر سطح مقاومت ۱۸٫۱۲ بزودی به پایان خواهد رسید و قیمت هرچند در محدوده های خنثی بین ۱۴٫۰۱ و ۱۸٫۱۲ حرکت خواهد نمود، اما آهنگ حرکت اونس نقره در میان مدت نزولی خواهد بود و شکسته شدن سطح حمایت ۱۴٫۴۲ می تواند به سقوط قطعی اونس نقره به سطح ۹٫۷۸ بیانجامد که در نمودار روزانه زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس نقره

اونس نقره