تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در زوج ارز یورو – دلار آمریکا در صورت تشکیل حرکت اصلاحی، نرخهای محدوده نزدیکی ۱٫۰۷۹۰ و ۱٫۰۸۰۰ (اطراف خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) فرصتهای مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش با حد سود نزدیکی سطح ۱٫۰۷۰۰ هستند و پس از آن، سطوح مقاومت بعدی به ترتیب نرخهای ۱٫۰۸۲۰ ، ۱٫۰۸۳۰ ، ۱٫۰۸۴۰ و سپس ۱٫۰۸۵۰ می باشند.

امروز از آمریکا شاخص فروش مسکن موجود در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اعلام می شود و اعلام آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا، موجب ورود خریداران ایندکس دلار آمریکا به بازارها می گردد. از این رو هرگونه حرکت اصلاحی یورو به نزدیکی سطح ۱٫۰۸۰۰، فرصتهای مناسبی را برای ورود مجدد فروشندگان فراهم خواهد کرد.

انتظار می رود با توجه به آنکه اختلاف یا اسپرد نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با آلمان به ۱۸۲ واحد افزایش یافته است، بازار به موضوع اختلاف میزان نرخ بهره EUR/USD توجه کند و با توجه به بالا بودن میزان نرخ بهره آمریکا یا به عبارتی پایین بودن میزان نرخ بهره اروپا، فشارهای نزولی بر یورو دوباره بیشتر گردد.

امروز صورتجلسه بانک مرکزی انگلیس (BOE) نیز منتشر شد و مشخص گردید که تمامی اعضای بانک مرکزی حرکت بعدی نرخ بهره را افزایش می دانند و همچنین توجه بیشتری به ریسک های افزایشی از جمله تورم دارند و در واقع امروز بانک مرکزی انگلیس لحن بسیار تند و قوی (Hawkish) را اتخاذ نمود که در نتیجه به تقویت پوند در مقابل دلار آمریکا به سطح ۱٫۵۰۸۰ انجامید.

با این حال پوند با توجه به عدم اطمینان از ثبات سیاسی انگلیس در آستانه انتخابات پارلمانی در روز ۷ مه برای تثبیت بالای سطح مقاومت ۱٫۵۰۵۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) با دشوارهایی مواجه است و در حرکت صعودی با سطوح مقاومت جدّی به ترتیب بر روی نرخهای ۱٫۵۱۰۰ ، ۱٫۵۱۲۰ ، ۱٫۵۱۷۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۵۵۵۴ به ۱٫۴۵۶۷) و ۱٫۵۱۹۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) گذشته مواجه است. به باور ما برای جفت ارز پوند – دلار آمریکا بسته شدن این هفته قیمت بالا یا پایین سطح مهم ۱٫۵۰۲۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) برای تعیین جهت قیمت در هفته های آینده بسیار مهم تلقی می شود.

در سایر بازارها، برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۵ سطح حمایت ۱۰۸۶ را لمس کند و چنانچه این سطح شکسته شود ، زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۹۷۸ فراهم آورد که این حرکت در نمودار زیر مشخص است.

در نمودار ماهیانه زیر واضح و روشن است این حمایت بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۲۵۱٫۷۰ (پایین ترین سطح ماه اوت ۱۹۹۹) به ۱۹۲۰٫۳۰ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱) قرار گرفته است که در سه ماهه دوم سال میلادی ۲۰۱۵ به عنوان سدّ مهم حمایتی قیمت در برابر ریزش احتمالی اونس طلا به سوی حمایت بعدی یعنی سطح ۹۷۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج بزرگ افزایشی ۳۴٫۹۵ – کمترین سطح سال ۱۹۷۰- به ۱۹۲۰٫۳۰) عمل خواهد کرد.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است بالای سطح حمایت ۱۰۸۶ یک ساپورت و حمایت کلیدی دیگر در نرخ ۱۲۰۰ واقع است که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج بزرگ افزایشی می باشد.

با توجه به اینکه حمایت مهم و مستحکم ۱۲۰۰ چندین بار لمس و شکسته شده است، بنابراین در کوارتر دوم سال جاری کماکان چشم انداز حرکت اونس طلا برای ما نزولی است و اهداف حرکت نزولی به ترتیب نرخهای ۱۰۸۶ و حتی ۹۷۸ هستند که در نمودار زیر مشخص هستند.

اگر به دقت به نمودار زیر توجه کنیم متوجه می شویم حمایت جزئی که در ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی ۶۸۰٫۸۰ – پایین ترین سطح ماه اکتبر ۲۰۰۸ به ۱۹۲۰٫۳۰) قرار دارد قبلا باعث اصلاح اونس طلا گردیده که این حرکت اصلاحی در حوالی مقاومت ۱۳۰۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به پایان رسیده است.

در نمودار ماهیانه اونس طلا از آنجایی که دوباره قیمت جهانی اونس طلا در حال ریزش به سوی ۱۱۵۴ می باشد، احتمال اینکه این سطح با قدرت شکسته شود بسیار زیاد است و این سناریو بیشتر مورد توجه می باشد.

با توجه به اینکه پیشتر حمایت ۱۵۲۷ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) موقتا مانع از سیر نزولی جاری شده بود، این احتمال نیز وجود دارد که در سه ماهه دوم سال جاری چنانچه قیمت اونس طلا طبق تحلیل فوق با کاهش مواجه شود، حمایت قیمت در اطراف سطح ۱۰۸۶ بتواند برای مدتی مانع از کاهش بیشتر قیمت گردد و حتی به اصلاح قیمت بیانجامد که البته این حرکت اصلاحی بیشتر از سطح ۱۱۵۴ نخواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا