تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز بررسی وضعیت یونان در نشست سران اتحادیه اروپا که در ریگا پایتخت لتونی برگزار می شود، مهمترین خبر روز است و می تواند عامل نوسانات قیمت در بازار ارز گردد. آمارهای اقتصادی اروپا و آمریکا عمدتا ً تحت تاثیر اظهار نظر سیاستگذاران اروپایی و خصوصاً نتایج نشست های آنان در مورد یونان قرار خواهد گرفت.

برخی از مقامات اروپایی چندان امیدوار نیستند که در اجلاس امروز سران اروپا برنامه ای برای کمک به این کشور تصویب شود و از این رو، احتمال عدم توانایی یونان در بازپرداخت بدهی های ماه مارس خود به صندوق بین المللی پول بیشتر شده است. سر رسید بدهی یونان به صندوق بین المللی پولی (IMF) به ترتیب در روز ۱ مه ۲۰۲ میلیون یورو و در روز ۱۲ مه ۷۷۰ میلیون یورو می باشد.

تمرکز فعلی بازارها به وضعیت یونان و اتحادیه اروپا معطوف است و امروز برای یورو و منطقه یورو بسیار حساس و مهم خواهد بود زیرا نشست سران اروپا در لتونی برگزار می شود و مشخص خواهد شد که تصمیم اروپا برای کمک به یونان چه خواهد بود. پیش بینی ما آن است که اتحادیه اروپا اقدام خاصی در این زمینه انجام ندهد اما حمایت شفاهی خود را از حمایت مالی یونان اعلام خواهد کرد.

از این رو به نظر می رسد صبر و تحمّل بازار نسبت به وضعیت یونان رفته رفته رو به کاهش است و عدم ارایه راهکار مشخص در نشست سران اتحادیه اروپا (EU) نشانه نگران کننده ای به نظر می رسد و اگر راه حل نهایی در این هفته مشخص نشود، احتمال سقوط بیشتر یورو چندان بعید نخواهد بود و یورو تمام آن چیزی را که امروز در اوایل سشن اروپا به خاطر خوش بینی های اولیه از احتمال توافق تا سطح ۱٫۰۹۰۰ بدست آورده بود مجدد از دست خواهد داد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا امروز اولین سفارشات اصلی فروش در نزدیکی دو مرحله ۱٫۰۹۰۰ و ۱٫۰۹۲۰ بعدی در نزدیکی سطوح ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۰۹۶۰ قرار دارند. قرار گرفتن قیمت در زیر نرخ ۱٫۰۷۸۰ حرکت نزولی شدیدی را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۰۹۶۰ راه را برای اصلاح هموار خواهد نمود. از این رو برای امروز در حرکت اصلاحی، معامله گران برای فروش یورو از نزدیکی سطح ۱٫۰۹۰۰ و بالاتر وارد عمل خواهند شد.

در سایر بازارها در تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا با عبور از مقاومت مهم ۷۶٫۴ درصدی فیبوناچی قیمت در بالای این سطح در حال تثبیت است و همانطور که مشخص است بر اساس قواعد تکنیکال در صورت عبور قیمت از یک مقاومت تا سطح بعدی مقاومت پیشروی خواهد کرد که سطح بعدی ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی در قیمت ۶۳٫۸۹ دلار/بشکه می باشد.

با توجه به قراین و نشانه ها و تجزیه و تحلیل تکنیکال قیمت نفت احتمال افزایش قیمت را نوید می دهند و برای میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) احتمال صعود قیمت به سطح ۶۳٫۸۹ دلار/بشکه بیشتر تقویت می شود که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی ۴ تایید کرده است و بعد از تکمیل این موج باید منتظر موج نزولی ۵ باشیم که در نمودار زیر به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام