تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) بانک فدرال میزان نرخ بهره را بدون تغییر همان رقم ۰٫۲۵% ثابت نگاه داشت اما احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را رد نکرد و در بیانیه خود لحن نسبتا تند و قوی را اتخاذ نمود که در نتیجه به کاهش اونس طلا از نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۱۵ انجامید.

در این بیانیه هرچند هم به کاهش رشد اقتصادی اشاره شده بود و هم مشکلات مربوط به بازار کار مد نظر قرار داده شده بود اما به نظر می رسد که این کاهش شتاب رشد اقتصادی آمریکا مقطعی است و این مسئله را می توان ازینجا فهمید که پارگرافی که اشاره به رشد اقتصادی می کرد همان سبک و سیاق بیانیه های قبیلی را داشت اما جملاتی که تورم را نشانه می رفتند نسبتا به گوش بازار جدید می آمدند.

بانک فدرال در مورد نرخ تورم اعلام کرد که پایین هدف بلند مدت (۲%) ادامه دارد در حالیکه در بیانیه ماه مارس اشاره به کاهش یافتن تورم شده بود. نکته قابل توجه آنست که این پاراگراف در خصوص افزایش نرخ بهره منوط به بهبود در بازار کار و اطمینان از رشد تورم به سوی هدف ۲% ترجیع بند فدرال رزرو در چند جلسه گذشته بوده و نکته جدیدی برای بازار نداشت.

عکس العمل بازار به این خبر نشان می دهد که هرچند این بیانیه احتمال افزایش نرخ بهره را در سال جاری مطرح می سازد اما خیلی دور از انتظار فعالان بازار نبود و رفتار نه چندان تند و تیز بازار حکایت از این داشت که معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار آمارهای اقتصادی و سخنان اعضای بانک مرکزی آمریکا بنشینند تا بتوانند زمان افزایش نرخ بهره را مشخص سازند. هر چقدر زمان افزایش نرخ بهره جلوتر آید به کاهش قیمت اونس طلا و هر چقدر زمان افزایش نرخ بهره به تعویق بیافتد به نفع اونس طلا خواهد بود.

از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار ۱ ساعته مشاهده می کنید قیمت در طی ۴۸ ساعته گذشته نتوانسته از سطح مقاومت ۱۲۱۵ عبور کند که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۷۴ قرار دارد.

در صورتیکه قیمت به همین صورت پایین سطح ۱۲۰۵ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) تثبیت شود می تواند از طریق شکست ۱۱۹۸ زمینه را برای بازگشت قیمت به سوی سطح ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) فراهم آورد که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۰۶ (بالاترین سطح ۲۲ ژانویه) می باشد و چنانچه این سطح نیز شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت به ترتیب به سطوح ۱۱۸۱ و ۱۱۷۴ می شود.

از این رو هنوز هم اونس طلا را تحت فشارهای نزولی ناشی از بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا می بینیم و چنانچه سطح ۱۱۹۸ شکسته شود باید شاهد حرکت نزولی قیمت به سوی سطح ۱۱۹۳ و ۱۱۸۱ باشیم. در حرکت صعودی نیز سطح ۱۲۱۵ همان سطحی است که اونس طلا بارها تلاش کرده از آن عبور کند اما ناموفق بوده است.

از این رو انتظار می رود این سطح فعلا مهمترین مقاومت قیمت باقی بماند و تنها در صورت شکست قدرتمند سطح ۱۲۱۵ موجب تقویت قیمت در موج افزایشی c به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۲۵ و ۱۲۴۳ و حتی ۱۲۵۶ می شود و در نمودار زیر دیده می شود که این سناریوی افزایشی برای امروز مورد توجه نیست و بیشتر قیمت اونس طلا پس از انتشار بیانیه دیشب بانک مرکزی آمریکا در شیب نزولی به سوی ۱۱۹۳ ، ۱۱۸۱ و ۱۱۷۴ حرکت خواهد کرد.

در تقویم اقتصادی امروز ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تعداد مدعیان بیمه بیکاری در آمریکا (پیش بینی ۲۹۰ هزار، رقم قبلی ۲۹۵ هزار) ، مصارف و درآمدهای شخصی و ساعت ۱۸:۱۵ مدیران خرید شیگاگو (پیش بینی ۵۰٫۱ ، رقم قبلی ۴۶٫۳) اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا