تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز بازارهای آسیا و اروپا روز اول ماه مه تعطیل هستند و انتظار می رود حجم معاملات در روز جمعه نیز پایین باشد با این حال اونس طلا همچنان در شیب نزولی حرکت می کند و این حرکت کاهشی پس از آن صورت گرفت که دیروز پس از اعلام کاهش تعداد مدعیان بیمه بیکاری آمریکا، اونس طلا سقوط ۲ درصدی را متحمل شده بود و سرمایه گذاران نسبت به فروش اقدام نمودند. امتداد سقوط اونس طلا، راه را برای فرود بیشتر قیمت تا نرخهای ۱۱۷۴ و ۱۱۶۶ هموار کرده است.

از این رو اونس طلا همچنان در روندی کاهشی به حرکت خود ادامه می دهد و این امکان وجود دارد که با اعلام شاخص موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (پیش بینی ۵۲٫۱ ، رقم قبلی ۵۱٫۵)، که امروز بعد از ظهر ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت، این کاهش قیمت قدرتمندانه به سوی نرخهای پایین پیش رود.

در چند روز گذشته، تنها خبر مهم و تاثیرگذار در بازار اعلام گزارش کمیته سیاستگذاری بانک فدرال ایالات متحده آمریکا (FOMC) بود که در آن بانک مرکزی آمریکا احتمال حداقل یک مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری را منتفی نداست، این واقعیت است که بانک مرکزی آمریکا نسبت به رشد تورم به سوی هدف ۲% در میان مدت حساسیت بیشتری را نشان می دهد و نگرانی برای کاهش رشد اقتصادی آمریکا در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

سخنرانی ها و موضع گیری های اخیر اعضای بانک فدرال نیز دال بر این موضوع است و به نظر می رسد کاهش اخیر قیمت اونس طلا در این یکی دو روز گذشته ارتباط مستقیمی به این مساله – یعنی بیانیه بانک مرکزی آمریکا – داشته باشد، زیرا در نهایت بانک فدرال رزرو آمریکا مجبور به تمکین از شاخصهای رشد اقتصادی است و با بهبود در وضعیت اقتصادی، حداقل یک مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری معقول خواهد بود.

در حال حاضر بانک فدرال رزرو آمریکا همچنان در اندیشه افزایش نرخ بهره است و بنابراین امیدی ازین جهت نیز به وضعیت اونس طلا نیست و تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم.

امروز به غیر از آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) اخبار دیگری منتشر نخواهد شد و این موضوع میزان معاملات را پایین نگاه خواهد داشت. با این حال در صورتی که این سناریوی نزولی اونس طلا محقق شود باید انتظار موج دیگری از کاهش اونس طلا را داشت که احتمالا در کوتاه مدت ۱۱۶۶ و در روزهای آینده سطح ۱۱۴۲ را نشانه خواهد رفت.

هفته آینده با اعلام آمار اشتغال آمریکا هفته پر فراز و نشیبی را در پیش رو خواهیم داشت. انتظار می رود با اعلام اخبار اقتصادی و سخنرانی های مختلف، اونس طلا واکنش های مهمی را تجربه کند. برای امروز سطوح مقاومت قیمت اونس طلا نیز به ترتیب بر روی نرخهای ۱۱۸۵ و ۱۱۹۳ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا