تحلیل چشم انداز قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) در هفته جاری

برای شاخصی که ارزش دلار آمریکا را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس ، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند پیش بینی می کنیم با توجه به آنکه حرکت اصلاحی قیمت که از سطح ۱۰۰٫۳۹ (بالاترین سطح روز ۱۳ مارس) تشکیل شده به اتمام رسیده است، در هفته جاری قیمت آن به سطح ۹۶٫۶۳۳ افزایش یابد.

بررسی امواج الیوت نشان می دهد حرکت اصلاحی قیمت در موج iv یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی است که این چرخه از سطح ۷۹٫۷۴ (پایین ترین سطح روز ۱ جولای ۲۰۱۴) شکل گرفته است. بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۸۴٫۴۷۲ (پایین ترین سطح روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴) به ۱۰۰٫۳۹ نشان می دهد که این موج در نزدیکی سطح حمایت ۹۴٫۳۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) متوقف شده است.

بدین ترتیب به باور ما قیمت ایندکس دلار آمریکا بزودی در موج افزایشی v قرار خواهد گرفت و کل حرکت نزولی در موج iv را به نرخهای بالا جبران خواهد کرد و اولین هدف قیمت را در سطح ۹۶٫۶۳۳ پیش بینی می کنیم که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی وجود دارد و این در حالی است که در حرکت نزولی نفوذ قیمت به زیر سطح ۹۴٫۳۰۹ و بسته شدن کندل روزانه پایین این منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۹۲٫۴۳۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) می گردد.

در هر صورت از آنجاییکه امواج الیوت تغییر پذیر هستند، تقریبا تا حد زیادی مشخص است که ما به پایان موج iv نزدیک شده ایم و از این رو، می بایست در انتظار صعود مجدد قیمت ایندکس دلار آمریکا به سطوح بالا یعنی ۹۶٫۶۳ و ۹۸٫۰۶ باشیم.

از منظر تحلیل تکنیکال به دلیل بسته شدن قیمت در بالای سطح حمایت اصلی ۹۴٫۳۰ خریداران کماکان متمایل به خرید هستند و از این رو، هرگونه حرکت اصلاحی به معنای فرصتی برای ورود به پوزیشن خرید تلقی می شود.

بنابراین در قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا سطح حمایت ۹۴٫۳۰ سرنوشت ایندکس دلار آمریکا را تعیین خواهد کرد و تنها در صورت شکسته شدن این خط، حرکت نزولی ایندکس با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت در هفته جاری این سطح در موج v سکوی صعود ایندکس دلار آمریکا را تشکیل خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس دلار آمریکا