تحلیل چشم انداز هفتگی شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY)

در شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا ( DXY ) همانطور که در نمودار زیر مشخص است خط روند از پایین ترین سطح به ثبت رسیده یعنی در روز ۲۹ اوت سال ۲۰۱۱ به این سو رسم شده است و در هفته جاری چنانچه قیمت بتواند در هفته جاری به زیر این خط روند رسم شده یعنی به زیر سطح حمایت ۸۰٫۳۰ کاهش یابد ، می تواند تا سطح ۷۹٫۴۰ کاهش یابد. در غیر این صورت این احتمال نیز وجود دارد که قیمت ایندکس به حرکت کاهشی فعلی خود در اطراف این خط روند خاتمه دهد و در مسیر افزایشی قرار گیرد.

از نظر تحلیل تکنیکی ، تحلیل سطوح فیبوناچی نشان می دهد که حرکت افزایشی آغاز شده از سطح ۷۲٫۶۹۶ ( پایین ترین سطح روز ۴ مه ۲۰۱۱) در قالب سه موج یعنی موجهای (a) و (b) و (c) شکل گرفته است و البته سطوح فیبوناچی این موضوع را نیز نشان می دهند که موج افزایشی (c) تقریبا تکمیل گردیده است زیرا این موج تقریبا به اندازه نیمی از طول موج قبلی یعنی موج (a) حرکت کرده است.

موج سوم یعنی موج (c) خود متشکل از سه موج کوچکتر در قالب موجهای a , b , c بوده است و حرکت کاهشی تندی که از سطح ۸۴٫۴۹۸ ( بالاترین سطح روز ۲۳ مه ) شاهد بودیم در موج b صورت گرفته است. در صورت نفوذ قیمت به زیر سطح ۸۰٫۳۰ سطح حمایت بعدی بر روی نرخ ۷۹٫۴۰ قرار خواهد گرفت که این سطح مماس با خط روند رسم شده از سطح ۷۸٫۰۹۵ ( پایین ترین سطح روز ۲۹ فوریه سال ۲۰۱۲ ) می باشد.    

لازم به ذکر است که در هفته جاری یکی از مهمترین عواملی که بازار به دقت به آن توجه می کند، برنامه آتی بانک فدرال رزرو آمریکا برای کاهش یا تثبیت برنامه های محرکهای اقتصادی (QE) است که در نهایت تعیین کننده خرید یا فروش دلار آمریکا خواهد بود.

اگر مشخص شود که بانک فدرال رزرو آمریکا در صدد تلاش برای خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای انبساطی و توقف برنامه خرید دارایی ها (۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه با پشتوانه رهنی در هر ماه ) است آنگاه باید به انتظار واکنش سریع دلار و حرکت صعودی آن باشیم. در در چنین شرایطی ، وضعیت بازار کالاها، خصوصاً فلزات گرانبها، راهنمای خوبی از تمایلات بازار نسبت به تصمیم بانک فدرال خواهند بود.

در حال حاضر، حرکت کاهشی قیمت اونس طلا که از سطح ۱۴۲۳ شروع شده، کماکان ادامه دارد . اما انتظار می رود تا قبل از روز چهارشنبه این حرکت فعلا بین منطقه خنثی ۱۳۹۵ و ۱۳۶۶ ادامه داشته باشد یا اینکه یکی از این سطوح شکسته شود تا جهت قیمت مشخص گردد. بنابراین اکنون این سوال مطرح است که اگر با انتشار بیانیه بانک فدرال رزرو مبنی بر توقف برنامه خرید اوراق قرضه ، حرکت صعودی دلار شکل بگیرد، چه اتفاقی برای فلزات گرانبها خواهد افتاد؟

پاسخ ساده آنکه، طلا به شدت سقوط کرده و به نرخهای پایین ۱۳۶۶ بازخواهد گشت، اما اگر بیانیه بانک فدال رزرو حکایت از تثبیت سیاستهای انبساطی فعلی باشد و به اصطلاح ملایم (Dovish) باشد ، حرکت نزولی دلار باز هم ادامه می یابد و همانطور که در بالا اشاره کردیم قیمت ایندکس دلار می تواند با شکسته شدن سطح ۸۰٫۳۰ به سوی نرخ ۷۹٫۴۰ کاهش یابد و این مسئله در صورت تحقق به نفع اونس طلا و نفوذ قیمت به بالای سطوح ۱۳۹۵ و ۱۴۰۲ می انجامد که می تواند زمینه را برای یک موج افزایشی ایجاد کند.

نمودار روند تغییرات روزانه شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا

ایندکس