تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا اکنون قیمت در روندی خنثی مابین نرخهای ۵۹٫۰۰ و ۶۱٫۴۶ دلار/بشکه قرار گرفته است و با توجه به نوسانات اخیر پس از سقوط تا نرخ ۵۸٫۴۰ و تحرکات بعدی که منجر به تشکیل حرکت صعودی به سطح ۶۱٫۷۰ گردید، برای استمرار حرکت بعدی قیمت نفت می باید با دقت و احتیاط عمل کرد.

در حال حاضر در انتظار تشکیل الگوهای حرکت نزولی به پایین سطح ۵۸٫۴۰ یا الگوهای افزایشی به بالای سطح ۶۱٫۸۵ در کوتاه مدت هستیم تا حداقل جهت قیمت مشخص گردد، هرچند که با توجه به تثبیت قیمت در پایین سطح مقاومت ۶۱٫۴۶ برای امروز امکان شروع حرکت نزولی دوباره به سوی سطح حمایت ۵۹٫۰۰ وجود دارد.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۱۱۴٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C تشکیل شده اند که این موج در نمودار پایین از سطح ۴۷٫۰۵ (پایین ترین سطح روز ۱ آوریل) شکل گرفته است.

باید توجه داشت تا زمانیکه قیمت بالای سطوح حمایت ۵۹٫۰۰ و ۵۸٫۴۰ قرار گرفته است، گرایش بازار به افزایش قیمت کمی بیشتر است زیرا جدا از مسائل فاندامنتال و تنش های خاورمیانه، حرکت اصلاحی قیمت که از سطح ۶۲٫۵۸ (بالاترین سطح روز ۶ مه) ایجاد شده در قالب یک الگوی مثلثی شکل در نمودار زیر دیده می شود که نشاندهنده الگوی ادامه دهنده افزایشی است.

همچنین بررسی دقیق تر شمارش امواج الیوت نیز نشان می دهد که حرکت اصلاحی در قالب موج چهارم از چرخه پنج موجی اتفاق افتاده است که ممکن است پس از تکمیل موج ۴ در موج ۵ وارونه شود.

در حرکت نزولی نیز همانطور که عرض کردم تنها به شرط آنکه سطوح حمایت ۵۹٫۰۰ و ۵۸٫۴۰ شکسته شوند می بایست در فکر پوزیشن فروش و منتظر فرود قیمت به سطح ۵۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) باشیم.

بنابراین برای امروز قیمت نفت خام سبک آمریکا کماکان مابین سطوح ۵۹٫۰۰ و ۶۱٫۴۶ دلار/بشکه در روندی خنثی قرار دارد تا زمانیکه یکی از این سطوح با قدرت شکسته شود و با کندل روزانه بسته شود تا بتوان حرکت بعدی قیمت را حداقل برای فردا یا روزهای آتی پیش بینی کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن همانطور که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید قیمت مابین نرخهای ۶۵٫۶۸ و ۶۸٫۴۴ دلار/بشکه در نوسان است تا با شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت مشخص گردد.

در نمودار پایین این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۱۶۱٫۸ درصدی و ۲۰۰ درصدی از موج افزایشی (۳) قرار دارد که از سطح ۵۴ (پایین ترین سطح روز ۲ آوریل) شروع شده است و به باور ما این موج در همان سطح ۶۹٫۶۳ (بالاترین سطح روز ۶ مه) تکمیل شده است.

پس از آن حرکت اصلاحی که هم اکنون شاهد آن هستیم در یک الگوی مثلثی شکل دیده می شود که معمولا جزو الگوهای ادامه دهنده افزایشی است اما تا زمانیکه قیمت بالای سطح مقاومت ۶۸٫۴۴ قرار نگیرد نمی توان از افزایش قیمت مطمئن شد.

این سطح ۶۸٫۴۴ همان سطحی است که نفت برنت بارها تلاش کرده از آن عبور کند اما ناموفق بوده است به همین دلیل برای امروز چنانچه از پایین سطح حمایت ۶۵٫۶۸ شکسته شود زمینه را برای پوزیشن فروش و سقوط قیمت نفت برنت به سطح ۶۲٫۹۲ (خط فیبوناچی ۱۲۳٫۶ درصدی) فراهم می آورد.

بنابراین تا هنگامی که قیمت یکی از سطوح فوق در حرکت خنثی را نشکند، حرکت مابین این سطوح ادامه خواهد داشت اما احتمال شکسته شدن سطح حمایت ۶۵٫۶۸ تا حدودی محتمل است و از این رو، بهتر است به جای خرید در نرخهای بالای ۶۸٫۴۴، در نرخهای پایین تر از ۶۵٫۶۸ اقدام به فروش نفت برنت دریای شمال کرد و براساس سطوح فیبوناچی نمودار پایین سطح بعدی هدف را در نرخ ۶۲٫۹۲ دلار/بشکه در نظر گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت