تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دیروز اونس طلا توانست حرکت کاهشی خود را دوباره از سر بگیرد و این روند کاهشی پس از آن آغاز شد که آمارهای بازار مسکن آمریکا رشد خوبی را نشان دادند و به بالاترین رشد خود در ۷٫۵ ساله گذشته رسیدند و این خبر بار دیگر انتظارات بازار را از افزایش زودهنگام نرخ بهره آمریکا بیشتر کرد.

این خبر از روز گذشته تا کنون باعث کاهش قیمت اونس طلا به نزدیکی پایین ترین سطح ۱ هفته گذشته شده است. صندوق های سرمایه گذاری طلا از جمله صندوق معروف اسپایدر (SPDR) با توجه به وضعیت کنونی، انتظار کاهش قیمت را دارد و بی دلیل نبوده که موجودی ذخایر طلای خود را در پایین ترین سطح ۴ ماهه گذشته نگه داشته است.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم که قیمت آن سطح حمایت ۱۲۰۱ را تاچ کند و اگر این سطح شکسته شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطح حمایت بعدی یعنی سطح ۱۱۸۹ می شود. سطح ۱۲۱۰ و خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، سطح مقاومتی را در نرخ ۱۲۱۶ ایجاد کرده است.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است قیمت اونس طلا تحت تاثیر یک سری سطوح مهم فیبوناچی از موج افزایشی C قرار گرفته است که این موج سومین موج از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) تشکیل شده است.

این سطوح در نمودار پایین به ترتیب عبارتند از سطح ۱۲۳۲ ، ۱۲۱۰ ، ۱۲۰۱ و ۱۱۸۹ که هر کدامیک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی ، ۵۰ درصدی ، ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی دیده می شوند که همگی جز سطوح مهم روزانه محسوب می شوند.

در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۱۰ و تثبیت کندل ۲ ساعته بالای آن احتمال افزایش به سطوح ۱۲۱۶ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) و ۱۲۲۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۱۳۰۶٫۲۰ – بالاترین سطح روز ۲۲ ژانویه – به ۱۱۴۲٫۸۶) را بیشتر خواهد شد.

از نظر تحلیل فاندامنتال، صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا که ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود، اهمیت بسیار زیادی دارد و مباحثی که در خصوص ارزیابی از وضعیت اقتصادی، خصوصاً وضعیت نرخ بهره صورت خواهد گرفت حائز اهمیت است.

بازار نیاز به دانستن این موضوع دارد که بانک فدرال رزرو آمریکا چه زمانی نرخ بهره را افزایش خواهد داد، ماه ژوئن ؟ جولای ؟ سپتامبر یا دسامبر ؟ برای امشب هر چقدر این انتظارات جلوتر آید باعث ریزش اونس طلا به پایین ۱۲۰۱ و هر چقدر به تعویق بیافتد باعث شکست ۱۲۱۱ و ۱۲۱۶ می شود. بنابراین انتشار صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا می تواند چشم انداز روشن تری از وضعیت آتی نرخ بهره ارایه کند. بهتر است تا ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران منتظر بمانیم.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا