تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال 

با افزایش تنش در منطقه خاورمیانه مخصوصا جنگهای داخلی در سوریه دیروز معامله گران اقدام به گرفتن پوزیشن های خرید نفت کردند و در نتیجه، قیمت جهانی نفت خام سبک آمریکا به نرخ ۹۸٫۷۴ دلار/ بشکه صعود نمود اما فعلا در منطقه خنثی بین ۹۷٫۰۴ الی ۹۸٫۴۰ در نوسان است.

همانطور که دیروز نیز عرض کردم این منطقه خنثی و رنج بین سطح فیب ۵۰ درصدی و فیب ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی C که از سطح ۹۱٫۲۶ ( پایین ترین سطح روز سوم ژوئن) شروع شده است قرار دارد.

واقعیت آن است که سطوح فعلی چندان جذابیتی برای ورود به پوزیشن جدید ندارد اما هرگونه صعود قیمت به بالای سطح ۹۸٫۷۴ ( بالاترین سطح دیروز ) می تواند زمینه را برای ورود به پوزیشن خرید با هدف ۱۰۰٫۰۹ فراهم کند این در حالی است که نفوذ قیمت به زیر سطح حمایت ۹۷٫۰۴ موجب کامل شدن این موج افزایشی خواهد شد.

بنابراین در حال حاضر انتظار می رود حرکت قیمت در روندی خنثی ادامه یابد و تا زمانیکه یکی از سطوح ۹۸٫۷۴ یا ۹۷٫۰۴ بطور کامل شکسته شود ، حرکت در مسیری مشخص ادامه یابد.

در واقع، با توجه به حاکم بودن روند صعودی ، ترجیح می دهیم که همچنان در این مسیر همراه روند افزایشی باشیم. بدین ترتیب، در صورت صعود قیمت، شکست سطح ۹۸٫۷۴ فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید خواهد بود و البته یادآوری می شود تنها شکسته شدن سطح ۹۷٫۰۴ و تثبیت دو ساعته قیمت در پایین آن می تواند به منزله پایان موج افزایشی C تلقی شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

حرکت خنثی قیمت نفت برنت دریای شمال همچنان بین منطقه ۱۰۵٫۳۴ و ۱۰۶٫۶۸ دلار/ بشکه در نوسان است. همانطور که قبلا نیز عرض کردم این محدوده خنثی بین سطح فیب ۶۱٫۸ درصدی و فیب ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی C که از سطح ۹۹٫۶۶ ( پایین ترین سطح روز سوم ژوئن ) شروع شده است قرار دارد.

در نمودار زیر می بینیم که قیمت دو مرتبه تلاش کرده که از سطح مقاومت و رزیستنس ۱۰۶٫۶۸ عبور کند ولی هر دو بار ناموفق بوده است و این موضوع نشان می دهند که موج C احتمالا تکمیل شده است زیرا در صورتیکه تمایلات بازار چندان افزایشی نباشد این موج تقریبا می تواند کوتاهتر از موج قبلی یعنی موج A باشد که سقف دو قلوی تشکیل شده نیز این مساله را حمایت می کند.

در هر صورت برای تایید بیشتر می بایست قیمت نفت برنت به زیر سطح ۱۰۵٫۳۴ برسد تا هدف نزولی ۱۰۴٫۲۶ مشخص گردد. این در حالی است که نفوذ قیمت نفت برنت به بالای سطح ۱۰۶٫۶۸ موجب تایید گسترش موج افزایشی C به سوی سطح ۱۰۸٫۸۵ ( فیب ۱۰۰ درصدی ) خواهد شد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال

نفت برنت