تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز انتظار می رود قیمت جهانی اونس طلا تا قبل از سخنرانی خانم یلن ریس بانک مرکزی آمریکا در روندی خنثی حرکت کند و در روند صعودی قیمت در محدوده ۱۲۱۱ و ۱۲۱۳ با سطوح مقاومت روبرو شود و در حرکت نزولی، سطح حمایت بر روی نرخ ۱۲۰۱ تشکیل شده است.

در نمودار پایین قیمت همچنان در روند خنثی/توقف قرار دارد و در انتظار انتشار رویدادهای مهم خبری است که امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ و سخنرانی خانم یلن ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر خواهند شد.

اخبار متعددی که امروز در بازار آمریکا منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت و خروج از روند خنثی را برای اونس طلا فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار قیمت مصرف کنندگان آمریکا و سخنرانی یلن توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد و چنانکه می دانیم، بانک فدرال با دقت بسیار زیاد به این آمار توجه خواهد کرد.

شاخص CPI کلیدی ترین مولفه برای تعیین میزان تورم است و شاخص اصلی برای تعیین قدرت خرید مصرف کننده محسوب می شود و برای این ماه پیش بینی می شود از رقم قبلی ۰٫۲%+ به ۰٫۱%+ تغییر یابد.

بطور ساده، با این شاخص میزان تورم در یک سبد کالای معمولی که یک شهروند آمریکایی در ماه عموماً از آن استفاده می کند (شامل ۲۰۰ قلم کالا و خدمات در ۸ بخش: مسکن، حمل و نقل، خوراک، بهداشت و درمان، آموزش و..) ، مشخص می شود که افزایش میزان بهای این کالاها به معنای پرداخت پول بیشتر برای خرید است؛ امری که به زبان ساده ” تورم ” نامیده می شود.

چنانچه می دانیم، تورم تأثیرگذارترین عامل بر رشد اقتصادی است که می تواند موجب ناهماهنگی اقتصادی، کاهش ضریب اطمینان و اختلال در سیستم اقتصادی شود، بدین جهت بانک فدرال با اهرم افزایش نرخ بهره بانکی اقدام به مقابله با آن می کند.

همچنین شاخص CPI Core (میزان تورم به استثنای رشد قیمت در دو بخش غذا و انرژی) پیش بینی می شود همانند رقم قبلی ۰٫۲%+ اعلام شود که این خبر نیز اهمیت بیشتری دارد زیرا این دو بخش نوسانات اجتناب ناپذیر زیادی را نسبت به سایر بخشها متحمل می شوند که دلایلی از جمله تغییرات بهای نفت، تغییرات فصلی و تاثیر آن بر مواد غذایی و انرژی و وقوع اتفاقات غیرمترقبه دارد، بدین جهت، این شاخص بیشتر مورد توجه قرار دارد زیرا تغییرات اصلی تورم در این قسمت و فارغ از عواملی که ذکر شد، واضح و روشن خواهد بود.

از منظر تحلیل تکنیکال تا قبل از اخبار امروز با توجه به آنکه دیروز قیمت موفق به شکست سطح حمایت ۱۲۰۱ نشد، نشانه هایی از کمرنگ شدن حرکت نزولی و برگشت قیمت اونس طلا به سوی سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۱۳ نیز دیده می شود.

سطح مقاومت امروز در ۱۲۱۳ چنانچه با قدرت شکسته شود فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن خرید است و در حرکت نزولی نیز پایین سطح ۱۲۰۱ می تواند فرصتی برای ورود به پوزیشن فروش تلقی شود. اگر آمارهای امروز تورم مصرف کنندگان آمریکا و سخنرانی یلن قیمت را به نرخهای بالای ۱۲۱۳ بازگرداند، هدف بعدی سطح ۱۲۲۰ و پس از آن سطح ۱۲۳۲ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) خواهد بود.

در نمودار پایین به وضوح مشخص است که این منطقه خنثی مابین خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی C تشکیل شده است که سومین موج از چرخه سه موجی است که از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) شکل گرفته است.

از سوی دیگر اگر در تحولات امروز اونس طلا بتواند از سطح حمایت ۱۲۰۱ عبور کند، کاهش قیمت به پایین این سطح می تواند فرصتهایی را برای ورود فروشندگان با هدف ۱۱۸۲ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) فراهم آورد که این سطح در نزدیکی محل برخورد قیمت به خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۴۲٫۸۶ (پایین ترین سطح روز ۱۷ مارس) است.

در هر صورت برای امروز سخنرانی خانم یلن ، ریس بانک مرکزی آمریکا و نیز بحثهای مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره در سال جاری اهمیت خاصی دارد و تا آن زمان انتظار می رود حرکت بازار در روندی خنثی دنبال شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا