تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

پس از انتشار آمار قوی تورم آمریکا و نگرانی ها از اوضاع یونان، ارزش دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در طی ۱ ماهه گذشته رسیده است و اقدام معامله گران برای گرفتن پوزیشن های فروش یورو اکنون قیمت را برای اولین بار در یک ماهه اخیر در سطوح پایین ۱٫۰۹۰۰ قرار داده است و به باور ما چشم انداز حرکت این زوج ارز همچنان نزولی است.

برای امروز با توجه به شکسته شدن سطح ۱٫۰۹۲۵ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش یورو و انتظار برای کاهش قیمت تا سطوح ۱٫۰۸۸۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) و پس از آن سطح ۱٫۰۸۴۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۰۴۵۷ به ۱٫۱۴۶۸) است و شکسته شدن این سطح در روزهای آتی راه برای کاهش بیشتر یورو به سطح ۱٫۰۷۳۸ (کف ابر اندیکاتور ایچیموکوی روزانه) و ۱٫۰۶۶۰ (پایین ترین سطح اواخر ماه آوریل) هموارتر خواهد کرد.

در مورد اوضاع یونان به نظر می رسد صبر و تحمّل بازار نسبت به وضعیت یونان رفته رفته رو به کاهش است و عدم ارایه راهکار مشخص در نشست سران اتحادیه اروپا (EU) نشانه نگران کننده ای به نظر می رسد و اگر راه حل نهایی تا قبل از روز ۵ ژوئن مشخص نشود، یونان قادر به بازپرداخت بدهی خود نخواهد بود و با قوت گرفتن گمانه زنی ها از خروج یونان از منطقه اروپا، احتمال سقوط بیشتر یورو به نرخهای پایین ۱٫۰۸۸۰ و ۱٫۰۸۵۰ چندان بعید نخواهد بود.

در سایر تحولات برای قیمت نفت خام سبک آمریکا پیش بینی می کنیم که قیمت آن در طی ۱ ماهه آینده به سطح ۵۱٫۸۵ دلار/بشکه کاهش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی تایید کرده اند.

در نمودار زیر مشخص است که این روند نزولی قیمت از سطح ۱۱۲٫۲۴ (بالاترین سطح روز ۲۸ اوت ۲۰۱۳) هنوز تکمیل نشده است زیرا در قالب پنج موج شکل گرفته است و تا کنون سه موج آن کامل شده است. در نمودار زیر دیده می شود که موج چهارم یعنی موج ۴ هنوز در جریان است و تقریبا به اندازه موج ۲ اصلاح داشته است.

در چارت پایین موج ۲ تقریبا ۲۳ هفته طول کشید تا کامل شود و در حالیکه موج کنونی ۴ تنها ۷ هفته طول کشیده است. در نمودار پایین مشاهده می کنید که موج ۴ در برخورد قیمت به سطح حمایت ۴۳٫۶۱ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از افزایش ۳۲٫۴۰ – پایین ترین سطح سال ۲۰۰۸) رخ داده است و ریز موج اول از این موج یعنی موج a در پشت سطح مقاومت ۶۳٫۸۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) به پیک و سقف خود رسیده است.

در موج دوم یعنی موج b انتظار داریم که موج a را تقریبا وارونه کند و تا حدود سطح حمایت ۵۱٫۸۵ برگردد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی مشخص گردیده است و از نزدیکی این سطح دوباره انتظار برگشت و اصلاح قیمت در موج c به سوی سطج ۶۳٫۸۹ را داریم.

بررسی سطوح فیبوناچی از افزایش ۴۲٫۰۳ (پایین ترین سطح روز ۱۸ مارس) به ۶۲٫۵۸ (بالاترین سطح روز ۶ مه) هدف قیمت را در حدود سطوح ۴۹٫۸۸ و ۵۲٫۳۱ نشان می دهد که این منطقه بسیار نزدیک به سطح ۵۱٫۸۵ است.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۶۳٫۸۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می بایست در سناریوی نزولی به سطح ۵۱٫۸۵ تجدید نظر کرد و هدف را سطح ۷۳٫۶۱ دلار/بشکه در نظر گرفت که این سطح بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی دیده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام