تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار ارزهای عمده 

همچنان قیمت یورو همانطور که در این چند روزه گذشته بدان اشاره کردیم بالای منطقه ۱٫۳۳۲۰ قرار گرفته و توان پایین تر آمدن را ندارد زیرا سفارشهای خرید همچنان در محدوده ۱٫۳۳۱۰ و ۱٫۳۳۰۰ قرار گرفته و عبور از این منطقه را بسیار سخت نموده است و هم اکنون باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا توان و قدرت کافی برای عبور از سطح مقاومت مهم ۱٫۳۴۰۰ را دارد ؟

در صورت شکسته شدن این سطح ، راه برای تقویت بیشتر یورو تا ۱٫۳۴۵۶ ( بالاترین سطح روز ۱۴ فوریه ) و ۱٫۳۴۸۱ ( فیب ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۳۷۱۱ به ۱٫۲۷۴۰) هموار خواهد شد. اگر دقت کنید می بینید که یورو در این چند روز گذشته فعلا بین محدوده ۱٫۳۳ و ۱٫۳۴ در نوسان است این ابهام باعث شده تا بازار بسیار آرامی داشته باشیم و بازیگران اصلی بازار ترجیح داده اند تا قبل از جلسه بانک مرکزی آمریکا در جهت خاصی وارد بازار نشوند .

اکثر ارزها من جمله پوند و ین در مقابل دلار و مخصوصا اونس طلا در چند روز گذشته رفتاری الا کلنگی داشته اند که مشخصا نشان دهنده ابهام موجود در بازار است و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که یورو فعلا در فضای بدون ترند (Consolidation) بین منطقه ۱٫۳۳٫ و ۱٫۳۴ قرار گرفته است .

اگر به تایم فریم روزانه این زوج ارز نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم . بنابراین به نظر می رسد که این زوج ارز در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان آن نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود .  شکست محدوده ۱٫۳۴۰۰ از بالا و یا  ۱٫۳۲۸۰ ( اطراف خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته )  از پایین پایان ورود به فاز جدید است . حال سوال اینست که وضعیت یورو در هفته جاری چگونه خواهد بود ؟  

جواب به این سوال کاملا بستگی به بیانیه بانک مرکزی آمریکا دارد که فردا شب منتشر می شود. فعلا برای امروز با توجه به نحوه ی چینش سفارشات خرید در دو منطقه ۱٫۳۳۱۰ و ۱٫۳۳۰۰ بعدی در منطقه ۱٫۳۲۸۰ ممکن است یورو برای عبور از سطح ۱٫۳۴۰۰ مجبور به اندکی عقب نشینی و سپس وارد آوردن ضربه نهایی شود اما به هر حال همانطور که در این چند روز گذشته گفتیم بهتر است در محدوده نزدیکی مقاومت ۱٫۳۴۰۰ نسبت به تسویه معاملات خرید یورو اقدام نماید و سپس منتظر بمانید تا فردا انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا جهت این زوج ارز را مشخص کند. بنابراین این بیانیه فردا شب اعلام می شود و ان شالله در یادداشتهای فردا مفصلا به آن خواهیم پرداخت ….

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز یورو – دلار آمریکا

یورو

UsdJpy :

در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا نوسانات این زوج ارز فعلا مابین نرخهای ۹۴ و ۹۶ بوجود آمده است. برای امروز برخی از سفارشات خرید فعلا در محدوده ۹۴٫۳۰ و ۹۴٫۲۰ الی ۹۴٫۱۰ چیده شده اند و منطقه مقاومت نیز همچنان در حدود منطقه ۹۵٫۷۰ و ۹۵٫۸۰ الی ۹۶٫۰۰ تشکیل شده است. با نزدیک شدن به جلسه FOMC گمانه زنیها در رابطه با نتایج این نشست به اوج خود می رسد . فعلا توجه بازار به تحولات فردا و بیانیه بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهد بود.

این جلسه ویژگیهای منحصر به فردی دارد که شاید مهمترین آنها این باشد که هنوز اقتصاددانان به یک اتفاق نظر در رابطه با ادامه خرید دارایی ها یا توقف آن نرسیده اند. این جلسه سرانجام تکلیف این موضوع را روشن خواهد کرد که آیا مقامات بانک مرکزی امریکا به اندازه کافی تمایل به خروج از استراتژیهای مرتبط با سیاستهای پولی انبساطی دارند و یا همچنان به حفظ سیاستهای انبساطی اقدام می کنند .

در هر صورت فعلا قیمت این زوج ارز زیر منطقه ۹۵٫۷۰ و ۹۵٫۸۰ الی ۹۶٫۰۰ قرار دارد و تا به حال چندین بار با عقب نشینی های خود نفس تازه کرده تا از این سد بگذرد ولی فعلا موفق نبوده است .

در زوج EurJpy برای امروز سقف قیمت که سفارشات فروش تنظیم شده اند در منطقه حدود ۱۲۷٫۷۰ تا ۱۲۸٫۰۰ قرار دارد که می تواند از این محدود به سوی ۱۲۶٫۰۰ و ۱۲۵٫۵۰ برگشت نماید و خریداران تنها زمانی وارد بازار خواهند شد که قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۷٫۰۰ کاملا تثبیت شود و حداقل ۲ ساعته بالای آن قرار گیرد اما تا آن زمان می توان منطقه ۱۲۷٫۷۰ و ۱۲۸٫۰۰ را به عنوان مقاومت قیمت در نظر گرفت.

در زوج ارز GbpJpy نیز همانطور که گفتیم قیمت در زیر منطقه مقاومت ۱۴۹٫۶۰ و ۱۵۰٫۰۰ قرار دارد. تثبیت قیمت پایین این منطقه می تواند راه را برای کاهش مجدد به سوی ۱۴۷٫۵۰ و ۱۴۷٫۰۰ هموار سازد  انتظار داریم با تضعیف بازارهای سهام در آمریکا و افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری در داراییهای مطمئن ، ین ژاپن تقویت شود.

همانطور که می دانیم تغییرات قیمت در بازارهای سهام به عنوان فشارسنج تعیین تمایل سرمایه گذران به انجام معاملات انتقالی (Carry Trade)- اخذ وام به ین یا سایر ارزهای کم بازده برای خرید دارایی های مالی با بازده بالاتر- محسوب می شود و به همین دلیل، نوسانات شدید قیمت در بازارهای سهام، موجب تغییر ارزش ین ژاپن در مقابل پوند می شود و این بدان معناست که در زمان سقوط بازارهای سهام ، جریان ریسک پذیری کاهش می باید که این موجب تضعیف زوج پوند در مقابل ین ژاپن خواهد شد.

نمودار روند تغییرات روزانه زوج ارز دلار آمریکا – ین ژاپن

ین ژاپن