تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا در اوایل سشن آسیا در واکنش به عدم حصول توافق میان یونان و مقامات اروپا در مذاکرات روز یکشنبه تا سطح ۱۱۹۸ (بالاترین سطح از روز ۲۶ مه به این سو) افزایش یافت اما همانطور که در نمودار زیر مشخص است حرکت صعودی قیمت دوباره ناکام ماند و قیمت قادر به عبور از مقاومت اصلی ۱۲۰۱ نشد و پس از افزایش ایندکس دلار آمریکا و گمانه زنی ها از چشم انداز افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا دوباره به پایین سطح ۱۱۹۰ بازگشت.

از منظر تحلیل تکنیکال این طور به نظر می رسد که حرکت افزایشی امروز قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۰۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) صرفا در جهت پر کردن شانه راست از الگوی سر و شانه است.

با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در پایین سطح مقاومت ۱۲۰۱ قرار دارد، انتظار می رود حرکت کاهشی کماکان ادامه یابد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۱۸۲ هدف بعدی، کاهش قیمت تا نرخ ۱۱۷۰ خواهد بود. این حرکت افزایشی امروز تا سطح ۱۱۹۸ در راستای حفظ سود نیز (Profit Taking) قابل توجیه است.

در نمودار پایین بار دیگر شاهد بازگشت اونس طلا به سوی سطح ۱۱۸۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) بودیم که نشان دهنده تلاش مجدد فروشندگان برای عبور از این سطح و حرکت به سوی ۱۱۸۲ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) می باشد. از این رو در سطوح بالا ورود معامله گران به پوزیشن های فروش اونس طلا فرصتی است که در حال حاضر برای آنها ایجاد شده تا بار دیگر فرصتهایی را بدست آورند.

سطح ۱۲۰۰ مقاومت مستحکم صعودی در اونس طلا است و با توجه به قرار گرفتن اولین سطح مقاومت در سطح ۱۲۰۰ اکنون فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن های فروش و انتظار برای رسیدن قیمت به نرخهای پایین است.

از سوی دیگر همچنان وضعیت رشد اقتصادی آمریکا و سرنوشت نرخ سود بانکی آمریکا دستخوش اعلام اخبار و آمارهای ماهانه است. در هفته گذشته، با اعلام مثبت اخبار اقتصادی آمریکا بار دیگر احتمال افزایش نرخ سود بانکی آمریکا تا پایان سه ماهه چهارم سال مطرح گردید، با این حال تا هنگام اعلام وضعیت آمار بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در روز جمعه، نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. دلیل امر آن است که نمود رشد شاخصهای اقتصادی آمریکا در شاخص NFP نمایان می شود.

از دیگر اخبار ایالات متحده می توان امروز به شاخص خالص تعدیل مخارج مصرفی شخصی، میزان درآمدها و مصارف شخصی  و موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) اشاره کرد که امروز در بازار آمریکا اعلام می شوند.

البته هرچند این اخبار مهم هستند اما اهمیت آنها در این مقطع خاص به اندازه ای نیست که چند روز بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند و بیشترین توجه بازار اونس طلا به آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در روز جمعه معطوف است.

در هر صورت این موضوع تقویت دلار آمریکا و چشم انداز افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد که همچنان فشارهای نزولی پابرجاست و از این رو، تمرکز می بایست بر ادامه روند نزولی اونس طلا باشد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی اونس طلا و هدف بعدی آن در صورت شکست سطوح ۱۱۸۹ و ۱۱۸۲ مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا