تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

شاخص NFP که بهترین نماگر وضعیت بازار کار آمریکا است روز جمعه بسیار بهتر از حد انتظار اعلام شد و اونس طلا توانست به پایین ترین سطح خود در ۱۱ هفته گذشته کاهش یابد. در چند دقیقه اول اونس طلا به شدت تضعیف شد که در واقع عکس العمل طبیعی بازار بود اما پس از طی شدن لحظات بحرانی و بازگشت آرامش به بازار فروشندگان برای مدتی از بازی کنار کشیدند تا اینکه اونس طلا در پایان ساعات معاملاتی روز جمعه در بالای ۱۱۷۰ بسته شد.

این مسئله نکات مهمی دارد و با توجه به اینکه در هفته ای بسر می بریم که اخبار چندان مهمی را انتظار نداریم (به غیر شاخص خرده فروشی آمریکا) اهمیت آن بیشتر نیز می شود چون معمولا در این روزها بازار متاثر از اخبار روزهای قبل خواهد بود و به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود.

هر چند میزان سطح دستمزدهای آمریکا به میزان %۰٫۳+ افزایش داشت و آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی به ۲۸۰۰۰۰ افزایش یافت اما بعضی تحلیلگران این مسائل را دلیل اصلی توج بازار به افزایش نرخ بیکاری به %۵٫۵ عنوان کردند اما اینگونه تحلیلها صرفا ارزش توجیهی دارد.

باید اذعان کرد که اوضاع بازار کار آمریکا روز جمعه بهتر از آنچه که بازار انتظار داشت اعلام شد و اونس طلا از منظر تحلیل تکنیکال تنها به خاطر برخورد به سطح حمایت ۱۱۶۳ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) نتوانست خود را پایین بکشاند و مقداری به سطح مقاومت ۱۱۷۷ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) اصلاح کرد و از آنجایی که در حال حاضر بانک فدرال رزرو آمریکا همچنان در اندیشه افزایش نرخ بهره است بنابراین امیدی ازین جهت نیز به وضعیت اونس طلا نیست.

به هر حال تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم از تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند اونس طلا را نزولی می دانیم و در صورتیکه سطح حمایت ۱۱۶۳ با قدرت شکسته شود موجب کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۱۱۵۴ (خط فیبوناچی ۸۶٫۴ درصدی از افزایش ۱۱۴۲ به ۱۲۳۲) می شود.

در همین حال، نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و ارزش دلار آمریکا افزایش یافته و نشان می دهد که تقاضا برای سرمایه گذاریهای اونس طلا کمتر می شود و صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) نیز اعلام کرد که موجودی ذخایر طلای آن با %۰٫۱۷- کاهش به ۷۰۸٫۷۰ تن کاهش یافته که پایین ترین میزان از اواسط ماه ژانویه به این سو می باشد.

از این رو به باور ما حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۱۱۶۳ فرصتهای مناسبی برای ورود مجدد فروشندگان ایجاد می کند و اندیکاتورهای روزانه به شروع حرکت کاهشی اشاره می کنند. در این مسیر حرکت اصلاحی سطح مقاومت بر روی نرخ ۱۱۷۷ و ۱۱۸۷ تشکیل شده اند.

بنابراین تا هنگامی که قیمت در زیر سطوح مقاومت ۱۱۷۷ و ۱۱۸۷ قرار دارد، روند حرکت نزولی است و سقوط قیمت به زیر سطح ۱۱۶۳ احتمال فرود بیشتر قیمت تا نرخ ۱۱۵۴ و ۱۱۴۲ را بیشتر خواهد کرد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید. این هفته در تقویم اقتصادی، اخبار مهمی دیده نمی شود و تنها اعلام آمار خرده فروشی آمریکا در روز پنجشنبه توجه بازار را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا