تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت روز جمعه سقوط شدیدی را تجربه کرد و تا سطح ۵۶٫۸۱ دلار/بشکه کاهش یافت اما موفق به شکست سطح حمایت اصلی ۵۶٫۵۱ نشد و به همین خاطر و همچنین رویدادهای فاندامنتال و تصمیم سازمان اوپک مبنی بر تثبیت سقف تولیدات به سطوح بالای ۵۹٫۰۵ بازگشت ولی همچنان در نزدیکی این سطوح مقاومت ۵۹٫۰۵ و ۵۹٫۶۴ قرار گرفته است. این سطوح در چارت پایین به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده اند.

در حرکت کاهشی، شکسته شدن سطح ۵۸٫۴۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) راه را برای کاهش قیمت به سوی سطوح ۵۷٫۷۱ و ۵۷٫۲۰ هموارتر خواهد کرد. اندیکاتورهای تکنیکی نیز روند افزایشی قیمت را کمرنگ نشان می دهد مگر آنگه از بالا سطح مقاومت ۵۹٫۶۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) با قدرت شکسته شود که آن وقت می تواند به سطح ۶۰٫۳۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دست یابد.

در حال حاضر ناتوانی نفت برای صعود، از فشار بر مقاومت کلیدی ۵۹٫۰۵ کاسته شده و هم اکنون توجه اصلی، بازگشت و فشار نزولی بر روی سطح حمایت ۵۸٫۴۵ است. بنابراین در حال حاضر قیمت مابین نرخهای ۵۹٫۶۴ و ۵۸٫۴۵ در روندی خنثی قرار گرفته است و برای امروز شکسته شدن یکی از این سطوح فوق می تواند جهت حرکت را مشخص کند.

البته باید توجه داشت که عدم موفقیت قیمت برای تثبیت در بالای این سطوح مقاومت ۵۹٫۰۵ و ۵۹٫۶۴ می تواند شروع مجددی برای حرکت نزولی باشد و بسته شدن قیمت در پایین سطح ۵۸٫۴۵ و شکسته شدن روند خنثی در پایین این سطح حمایت ۵۸٫۴۵ نشانه های ادامه حرکت کاهشی است.

در صورتی که این سناریو محقق شود باید انتظار موج دیگری از کاهش قیمت نفت را داشت که احتمالا در کوتاه مدت سطوح ۵۷٫۷۱ و ۵۷٫۲۰ و پس از آن سطح ۵۶٫۵۱ دلار/بشکه را نشانه خواهد رفت که این سطح پایین ترین سطح روز ۲۸ مه است که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

در هر صورت از آنجایی که نفت به دلار قیمت گذاری می شود، افزایش ارزش دلار سبب می شود تا این کالا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت را نیز پایین می برد.  بطور کل کالاهایی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها نفت و اونس طلا است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

در نمودار قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن در روند میانی کاهشی قیمت بر روی سطح ۶۱٫۲۴ دلار/بشکه حمایت مهمی تشکیل شده که ناتوانی قیمت از شکستن کامل این سطح، موجب اصلاح قیمت به سوی سطح ۶۳٫۰۱ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) گردیده است.

نمودار پایین نفت برنت دریای شمال به روشنی نشان می دهد که قیمت در درون یک کانال نزولی معامله می شده است و تا زمانیکه قیمت در درون این کانال قرار دارد، انتظار داریم این حرکت اصلاحی که از سطح ۶۰٫۹۲ شروع شده است، تنها موقتی بوده و تغییر خاصی در روند اصلی نزولی ایجاد نشود.

برای نفت برنت دریای شمال در صورتیکه حرکت نزولی مجدد شروع شود، احتمال سقوط قیمت تا پایین ترین نرخ روز جمعه در سطح ۶۰٫۹۲ که در نزدیکی سطح حمایت ۶۱٫۲۴ است، وجود دارد.

در حرکت صعودی، قیمت در نزدیکی سطح ۶۳٫۰۱ و ۶۳٫۳۵ با سطوح مقاومت محکمی مواجه است و تنها شکسته شدن سطح ۶۳٫۳۵ و تثبیت حداقل ۲ ساعته بالای آن موجب رسیدن قیمت به سوی سطح ۶۴٫۸۲ (مماس با خط بالایی روند نزولی و سقف کانال نزولی) می گردد. هرچند که چشم انداز حرکت کاهشی است، اما باید صبور بود و این احتمال وجود دارد که حرکت اصلاحی در نزدیکی سطوح مقاومت متوقف شود.

لازم به ذکر است که برای امروز چنانچه سطح حمایت ۶۲٫۳۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) شکسته شود، فروشندگان بیشتری را به سوی خود تا سطوح ۶۱٫۲۴ و ۶۰٫۹۲ جلب خواهد کرد و این موضوع می تواند حرکت نزولی نفت برنت دریای شمال را بیشتر به سوی نرخهای پایین هدایت کند.

در حال حاضر، تمایل به ادامه حرکت کاهشی نفت برنت دریای شمال دیده می شود اما باید توجه داشت که سقف کانال روند نزولی ۱ ماهه بر روی سطح ۶۴٫۸۲ دلار/بشکه قرار گرفته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت