تحلیل قیمت جهانی اونس طلا در آستانه جلسه بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی برنانکی

سرانجام روز چهارشنبه از راه رسید و امشب ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران این نشست پایان می یابد و نرخ بهره نهایی و بیانیه رسمی بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و در واقع امروز روز سرنوشت سازی برای تمامی بازارها از جمله ارز ، سهام و کالا و البته اونس طلا خواهد بود .

جلسه FOMC امشب تشکیل خواهد شد و سرنوشت نرخ بهره و برنامه های محرک اقتصادی ایالات متحده مشخص خواهد شد . اما جدای از میزان نرخ بهره ، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی بر خوردار است .

تصمیمات بانک مرکزی آمریکا همواره از محرکهای اصلی بازار جهانی طلا محسوب می شود و در واقع نگاه بازار به شاخصهای اقتصادی نیز از زاویه تاثیری است که بر تصمیم مقامات بانکی دارد . اما سوال اینست که امشب بیانیه منتشره توسط بانک مرکزی آمریکا چه تاثیری بر قیمت اونس طلا دارد ؟ جواب به این سوال را باید از تفسیر و تحلیل بیانیه امشب بدست آورد.

به هر حال در آستانه انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا که قرار است امشب راس ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران اعلام شود ،  قیمت جهانی اونس طلا به پایین ترین سطح یک ماهه گذشته کاهش یافته است.

این مسئله حکایت از آن دارد که گمانه زنیها درباره جلسه امروز FOMC همچنان می تواند به کاهش قیمت بیانجامد و معامله گران انتظار دارند تا برنانکی سیگنال توقف سیاستهای انبساطی و کاهش برنامه محرکهای اقتصادی روانه بازار کند .  همچنین ، امشب بعد از انتشار بیانیه ، آقای بن برنانکی ( ریس بانک مرکزی آمریکا ) نیز سخنرانی خواهد داشت.

در واقع همین گمانه زنیها عامل اصلی نزول جدی اونس طلا بوده است به طوری که دیروز قیمت تا سطح ۱۳۶۰ پایین آمد و به نظر می رسد که این روند همچنان ادامه داشته باشد. اما نباید فراموش کرد چند هفته ی است که اونس طلا در نوار باریکی بین منطقه ۱۳۶۰ و ۱۳۹۵ حرکت می کند .

بالاترین حد آن در یکی دو هفته اخیر ۱۳۹۵ بوده است و پایینترین حد آن ۱۳۶۰ ، به عبارتی تنها ۳۵ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند ، دو هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم .بیانیه امروز بانک مرکزی آمریکا و سخنرانی بن برنانکی احتمالا چاشنی خوبی برای این حرکت خواهند بود .

از نظر تحلیل تکنیکال همان طور که در تصویر پایین مشاهده می‌شود، پس از تشکیل سقف دو قلو در اطراف سطح ۱۴۲۰ و همچنین عدم توانایی در عبور از سطح مقاومت ۱۳۹۵ قیمت توانسته است که زیر خط روند یعنی ضلع پایینی تونل مورد بررسی را لمس کند .

در واقع سیگنال الگوی مزبور کاهشی است و بر این اساس الگوی مزبور، چنانچه قیمت بتواند به زیر سطح ۱۳۶۰ کاهش یابد می بایست منتظر کاهش به ۱۳۳۸ و حتی ۱۳۲۱ باشیم از بالا نیز تنها شکست سطح ۱۳۹۵ موجب تقویت قیمت خواهد شد.

بنابراین برای امشب چنانچه از زبان برنانکی اشاره به جدی بودن توقف محرکهای اقتصادی و کاهش برنامه خرید دارایی ها ( به عبارتی کاهش خرید ۸۵ میلیارد دلار اوراق قرضه با پشتوانه رهنی در ماه ) شنیده شود حکایت از پایان بخشیدن به سیاستهای انبساطی دارد و این مساله برای اونس طلا خوشایند نیست و بالعکس  یعنی اشاره به حفظ سیاستهای انبساطی معمولا به معنی احتمال تزریق نقدینگی به اقتصاد است و در صورت شکست ۱۳۹۵ موجب تقویت اونس طلا می شود .

باید دید آیا برنانکی از شرایط موجود اقتصادی راضی است یا خیر؟ آیا سیگنالی در جهت توقف برنامه های حمایتی اعلام خواهد کرد یا خیر ؟

 به هر حال چند روز گذشته بازار در نوعی آرامش بسر برده که یکی از دلایل آن نبود خبری چندان مهم از اقتصاد نخست جهان بوده است اما از امشب این آرامش بر هم خواهد خورد و هم به لحاظ تکنیکی و هم بنیادی انتظار موج های بلندی را برای اونس طلا داریم .

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا