تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

همانطور که در نمودار پایین مشخص است با توجه به اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا هم اکنون در بالای سطح حمایت ۵۷٫۷۱ دلار/بشکه قرار دارد، انتظار می رود حرکت اصلاحی به سوی سطوح ۵۹٫۰۵ و ۵۹٫۲۱ کماکان ادامه یابد و در صورت شکسته شدن سطح ۵۹٫۲۱ هدف بعدی، صعود قیمت تا نرخ ۵۹٫۶۴ خواهد بود.

براساس آنچه که در تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا مشخص است این سطح حمایت  بر روی خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۵۶٫۵۱ (پایین ترین سطح روز ۲۸ مه) به ۶۱٫۵۸ ( بالاترین سطح روز ۲ ژوئن) قرار گرفته است که فعلا مانع از کاهش قیمت به سوی سطح ۵۷٫۲۰ شده است.

این در حالی است که تثبیت قیمت پایین سطوح مقاومت اصلی ۵۹٫۰۵ و ۵۹٫۲۱ دلار/بشکه نشانه ای از شروع حرکت کاهشی در میان مدت است و در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۵۷٫۷۱ با قدرت شکسته شود راه برای کاهش تا سطوح ۵۷٫۲۰ و ۵۶٫۸۱ هموار خواهد شد.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز امید به اجرای محرکهای اقتصادی چین پس از اعلام آمارهای ناامیدکننده اقتصادی از این کشور نیز امروز به تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح ۵۸٫۴۵ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) کمک کرده است.

امروز شاخص قیمت مصرف کنندگان چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۵+ به %۱٫۲+ کاهش یافت و قیمت تولیدکنندگان نیز برای ۳۸ ماه متوالی با کاهش مواجه شد و این آمارهای ضعیف اقتصادی به تقاضای کند در اقتصاد چین اشاره دارد و دولت چین می بایست اقدامات بیشتری در جهت کاهش هزینه های واقعی تامین مالی به منظور تقویت رشد اقتصادی اتخاذ کند که این گمانه زنی ها از اجرای محرکهای اقتصادی به افزایش نفت انجامیده است.

در حرکت افزایشی نیز تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۵۹٫۲۱ می بایست منتظر تقویت قیمت به سوی سطوح ۵۹٫۶۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۶۰٫۳۸ باشیم.

با توجه به قرار گرفتن اولین سطح حمایت در سطح ۵۷٫۷۱ اکنون فرصت مناسبی برای رسیدن قیمت به نزدیکی سطوح مقاومت ۵۹٫۰۵ و ۵۹٫۲۱ دلار/بشکه است که در نمودار پایین مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن پیش بینی می کنیم که قیمت آن با توجه به اینکه توانسته سطح مقاومت ۶۳٫۰۱ دلار/بشکه را بشکند از سطح مقاومت ۶۳٫۴۰ عبور کند و تا حدود سطح ۶۴٫۰۰ و پس از آن ۶۴٫۸۲ افزایش یابد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند بالایی کانال نزولی است.

در نمودار زیر مشخص است که این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی قرار داشت که امروز با قدرت شکسته شد و این موضوع نشان می دهد که حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۶۰٫۹۲ (پایین ترین سطح روز ۵ ژوئن) همچنان ادامه دارد و از این رو برای امروز تمرکز می بایست بر ادامه حرکت اصلاحی به سوی سطح ۶۴٫۰۰ و ۶۴٫۸۲ باشد.

در حال حاضر، قیمت نفت برنت دریای شمال در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۶۳٫۴۰ است و از این رو، چنانچه سطح ۶۳٫۴۰ با قدرت شکسته شود، اقدام به ورود به پوزیشن خرید کرده و به انتظار صعود تا نرخ ۶۴٫۰۰ و پس از آن سطح ۶۴٫۸۲ خواهیم بود. در حرکت نزولی نیز چنانچه سطح حمایت ۶۲٫۴۴ (پایین ترین سطح روز گذشته) شکسته شود، نشان دهنده کاهش انرژی خریداران است.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز با تقویت این گمانه که چین بزودی برنامه های جدید محرک اقتصادی را اجرا خواهد کرد، قیمت نفت در حال افزایش است. همچنین، اگرچه حرکت ۱ ماهه قیمت در یک کانال نزولی همچنان پایدار است اما اندک اندک قیمت نفت برنت دریای شمال در حاشیه کانال خود به حرکت ادامه می دهد و سطح بالایی کانال نزولی نرخ ۶۴٫۸۲ دلار/بشکه است و از این رو، می بایست ادامه حرکت اصلاحی را با احتیاط دنبال کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

 نفت برنت