تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

بازار همواره به انتظار وقوع رویدادهای خبری است و اکنون به نظر می رسد موضوع یونان به یکی از خبرسازترین رویدادهای بازار تبدیل شده است و نگرانی ها از اوضاع یونان بار دیگر منجر به کاهش یورو از سطح ۱٫۱۳۵۰ گردید.

خبر ارائه پیشنهاد جدید یونان (شامل فروش اوراق قرضه کوتاه مدت و استفاده از منابع صندوق ثبات مالی ESM) که از طرف اروپایی ها سریعا رد شد نیز مزید بر علت این کاهش قیمت یورو از سطح مقاومت اصلی ۱٫۱۳۵۰ بوده است.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است باید به یاد داشته باشیم که روند کاهشی یورو، حرکت اصلاحی %۳۸٫۲ خود را از سطح ۱٫۱۰۴۹ انجام داده است و ممکن است با یک خبر ناخوشایند از یونان، روند کاهشی یورو به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۱۱۹۸ و ۱٫۱۱۶۳ ادامه یابد.

از این رو به نظر می رسد که ابرهای تیره ای فضای مذاکرات یونان را پوشانده اما پیش بینی آنکه چه اتفاقی در پیش روست چندان مشخص نیست و به خاطر همین عدم اطمینان از نتیجه مذاکرات یونان با مقامات اروپایی، قیمت یورو در مقابل دلار – آمریکا همچنان در پایین سطوح مقاومت ۱٫۱۳۵۰ ، ۱٫۱۳۷۰ ، ۱٫۱۳۷۵ و ۱٫۱۴۰۰ تثبیت شده است و برای امروز اکثر سفارشات فروش یورو نیز در نزدیکی همین منطقه قرار دارند.

برای استمرار حرکت نزولی یورو سطح مقاومت ۱٫۱۳۸۰ (بالاترین سطح روز ۴ ژوئن) می بایست مستحکم باقی بماند تا قیمت به هدفهای ۱٫۱۲۳۳ ، ۱٫۱۱۹۸ و ۱٫۱۱۶۳ (به ترتیب خطوط فیبوناچی %۳۸٫۲ ، %۵۰ و %۶۱٫۸ از ۱٫۱۰۴۹ به ۱٫۱۳۴۷) برسد و اگر این سطح ۱٫۱۱۶۳ نیز شکسته شود، هدف بعدی در روند نزولی نرخ ۱٫۱۱۱۹ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) است.

اما اگر حرکت صعودی به بالای سطح مقاومت اولیه ۱٫۱۳۵۰ رقم بخورد، آنگاه باید به انتظار تقویت قیمت به سوی سطح ۱٫۱۳۸۰ و در ادامه سطح مهم ۱٫۱۴۰۰ باشیم و اگر این سطح نیز شکسته شود باعث تقویت قیمت به سطح ۱٫۱۴۶۸ و پس از آن سطوح ۱٫۱۵۰۰ و ۱٫۱۵۱۴ (خط فیبوناچی %۵۰ از ۱٫۲۵۷۰ به ۱٫۰۴۵۷) می شود.

بنابراین نکته قابل توجهی که باید مد نظر قرار گیرد آن است که بحث یونان، به مساله مهمی برای بازار تبدیل شده و اظهار نگرانی برخی از مقامات در این زمینه، قابل تامل است.

اکنون، وضعیت یورو همچنان دستخوش تحولات یونان است و هنوز هم اخبار ناخوشایندی از یونان به گوش می رسد و سایه خروج یونان از اتحادیه اروپا هر روز سنگین تر از روز قبل بر اقتصاد اروپا سایه می اندازد.

با این فرضیات، بررسی نوسانات بازار در حال حاضر تابعی از نوسانات بازدهی اوراق قرضه آلمان و اختلاف نرخ بهره آمریکا با آلمان خواهد بود و به بیان دیگر، در حال حاضر، سنتیمنت اصلی بازار، واکنش بازار به مذاکرات یونان با اروپا و صندوق بین المللی پول و همچنین تغییرات در میزان بازدهی اوراق قرضه آلمان و اختلاف نرخ بهره است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته جفت ارز یورو – دلار آمریکا

یورو