تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که در نمودار پایین مشخص است قیمت اونس طلا همچنان در بالای پایین ترین سطح ۱۱ هفته گذشته قرار دارد و توانسته است که از سطح مقاومت ۱۱۷۷ عبور کند و هم اکنون در تلاش برای رسیدن به مقاومت بعدی یعنی سطح ۱۱۸۷ است که این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی دیده می شوند و اگر سطح ۱۱۸۷ نیز شکسته شود موجب تقویت به سطوح ۱۱۹۳ و ۱۱۹۸ می شود.

به همین خاطر برای امروز پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت بتواند از سطح مقاومت ۱۱۸۷ با قدرت عبور کند باعث تقویت قیمت به سطوح ۱۱۹۳ و ۱۱۹۸ می شود که این حرکت برای اونس طلا برای استمرار روند افزایشی به بالای این سطوح کمی دشوار است زیرا در بازار آسیا تقاضای خرید فیزیکی چینی ها بدلیل رشد بازار سهام این کشور پایین آمده است و فعلا معامله گران بزرگ بازار قصد دارند جلوی افزایش قیمت را بگیرند و بتوانند تا جای ممکن در افزایش ها و در نزدیکی سطوح مقاومت بفروشند.

نکته مهم اینکه آسیایی ها فقط در ساعتهای مربوط به خود معامله نمی کنند بلکه برخی سفارشهای آنها در بازار اروپا و آمریکا نیز انجام می پذیرد. خصوصاً در شرایط فعلی که احتمال می رود ابتدا حرکتی اصلاحی به نزدیکی سطوح مقاومت ۱۱۹۳ و ۱۱۹۸ شروع شود و سپس حرکت نزولی شکل گیرد.

از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر دوباره کاهش یافته و امروز مشخص شد که هولدینگ این صندوق با %۰٫۴۲- کاهش به ۷۰۵٫۷۲ تن رسیده است که کمترین ذخایر طلای این صندوق از ماه ژانویه به این سو محسوب می شود.

این فروش طلا توسط صندوقهای سرمایه گذاری در جهان مانع جدی در مقابل استمرار قیمت اونس طلا است و از هر گونه تقویت قوی قیمت به بالای سطوح مقاومت جلوگیری خواهد کرد. حتی منابع طلای هشت صندوق جهانی قابل معامله در بورس (ETF) به کمترین سطح خود در ۵ ساله گذشته کاهش یافته اند.

این روند کاهش صندوق اسپایدر از ذخایر خود برای اونس طلا فوق العاده ترسناک است و صندوقهای دیگر سرمایه گذاری نیز بر روی طلا نیز در حال کاهش میزان ذخایر خود هستند. در کل باید دانست که روند کلی قیمت همچنان کاهشی است و هر افزایشی به نزدیکی سطوح مقاومت موقتی و زود گذر است مگر آنکه قیمت با قدرت به بالای ۱۲۰۰ برسد که فعلا چنین چشم اندازی وجود ندارد.

بنابراین بزرگترین نگرانی در بازار جهانی اونس طلا، کاهش میزان سرمایه گذاریها صندوقهای جهانی بر روی این فلز و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر است که واقعا برای اونس طلا نگران کننده است.

امروز در تقویم اقتصادی اخبار خاصی دیده نمی شود و فردا بازار در انتظار اعلام میزان خرده فروشی آمریکا است تا نشانه های بیشتری را در خصوص وضعیت اقتصاد آمریکا بدست آورد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا