تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا به باور ما همچنان حرکت افزایشی قیمت به نفع خریداران است و پس از انتشار گزارش کاهش موجودی انبارهای نفتی و ظهور نشانه های از اینکه روند تولیدات نفت آمریکا پس از چندین سال رشد متوالی رو به کاهش گذاشته است، این اخبار در طی ۲۴ ساعته گذشته موجب تقویت قیمت نفت در بازار شده است.

دیروز گزارش صنعت موسسه نفت آمریکا (API) نشان داد که میزان سهم نفت خام آمریکا بیش از حد انتظارات کاهش یافته است. این خبر زمانی منتشر شد که پیش بینی شده است که تولیدات داخلی نفت ایالات متحده بیشتر از حد انتظارات کاهش داشته باشد.

براساس گزارش صنعت موسسه نفت آمریکا که روز گذشته اعلام شد، میزان سهم نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۶٫۷- میلیون بشکه کاهش به ۴۷۳٫۱ میلیون بشکه رسید که بیشتر از پیش بینی ۱٫۷۲- میلیون بشکه کاهش بود.

آمار موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا نیز که امروز ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران منتشر می شود مورد توجه فعالان بازار نفت خواهد بود و انتظار می رود این آمار از رقم قبلی ۱٫۹- میلیون بشکه به ۱٫۵- میلیون تغییر یابد.

از منظر تحلیل تکنیکال نیز همانطور که در نمودار پایین مشخص است بار دیگر شاهد بازگشت قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح  ۲۳٫۶ درصدی فیبوناچی از نرخهای (۶۱٫۵۸ به ۵۶٫۵۱) بودیم که نشان دهنده تلاش مجدد خریدارن برای عبور از این سطح و حرکت به سوی سطح ۶۱٫۵۸ دلار/بشکه می باشد.

در روند افزایشی بازگشت قیمت نفت به بالای سطح مقاومت ۶۰٫۳۸ می تواند روند صعودی فعلی را بیشتر به سمت جلو هدایت کند و اقدام معامله گران به گرفتن پوزیشن های خرید می تواند موجب افزایش تا نرخ ۶۱٫۵۸ گردد که در این صورت، زمینه برای تقویت قیمت به سوی سطوح ۶۲٫۰۰ و ۶۲٫۵۸ دلار/بشکه را فراهم خواهد کرد که این سطح بالاترین نرخ ماه گذشته است. در نمودار زیر روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

صبح امروز، قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن تا نزدیکی سقف کانال نزولی پیش رفت و مقاومت ۶۵٫۰۰ دلار/بشکه کاملاً شکسته شد و اکنون هدف بعدی رسیدن قیمت تا نرخ ۶۵٫۸۸ است که این سطح محل برخورد قیمت به بالاترین سطح روز ۲ ژوئن می باشد که قبلا موج d در این سطح ساخته شده بود.

با توجه به اینکه موج e در نزدیکی کف کانال یعنی همان سطوح ۶۱٫۲۴ و ۶۰٫۹۲ ساخته شده است و در حرکت صعودی نیز سطح ۶۵٫۰۰ نیز شکسته شده باید منتظر تقویت بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی نرخهای بالاتر باشیم. نتیجه آن، افزایش شدید و سریع نفت برنت خواهد بود که احتمال تشکیل یک روند میان مدت صعودی برای آن را به همراه دارد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است و چنانچه اشاره کردیم، قرار گرفتن قیمت در بالای خط روند کاهشی رسم شده از کانال نزولی، به معنای شروع حرکت صعودی است، با شکسته شدن سطح ۶۵٫۰۰ این حرکت بیشتر تایید شد و در حال حاضر برای امروز حرکت افزایشی قدرتمند است.

برای امروز پیش بینی می کنیم چنانچه قیمت با کندل روزانه بالای خط روند بسته شود می تواند نشانه تایید شروع حرکت افزایشی قدرتمند به سوی سطوح ۶۶٫۴۷ و ۶۷٫۲۱ (خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از ۶۹٫۶۰ به ۶۰٫۹۲) باشد.

بنابراین تا اعلام خبر موجودی ذخایر نفتی سازمان انرژی آمریکا، برای نفت برنت دریای شمال حرکت در روندی افزایشی را به سوی سطح ۶۵٫۸۸ و حتی بالاتر پیش بینی می کنیم و همچنان فضا برای امتداد حرکت صعودی قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن تا رسیدن قیمت به سطوح ۶۵٫۸۸ و ۶۶٫۴۷ دلار/بشکه وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت